Is de elektrische wagen wel zo CO2-arm? Wat met grondstoffen en mensenrechten? Is er genoeg groene stroom? Is de waterstofwagen niet beter? In onze nieuwe blogreeks legt coöperant Dominique De Munck uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Waar komen die tegenstrijdige berichten rond elektrische voertuigen trouwens vandaan? Van mist die bewust gespuid wordt door de fossiele sector. En van twijfelachtige studies die vol staan met foute aannames. En van ondermaatse journalistiek. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn blogpost 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Een elektrische wagen heeft een lagere milieu-impact Dit is de eerste stelling: Een elektrische wagen heeft vandaag al een lagere impact op het milieu dan een wagen op fossiele brandstof. En die impact zal in de komende jaren alleen nog verminderen. De allereerste vraag in deze kwestie is natuurlijk: Heeft een elektrisch voertuig effectief minder CO2-uitstoot dan een fossiel voertuig? Want de elektriciteit waarop het rijdt, moet toch ergens vandaan komen. En inderdaad, vandaag is nog maar een deel van onze elektriciteitsproductie duurzaam. Toch wijzen alle recente en degelijke studies uit, dat het elektrisch voertuig met voorsprong wint, en in België maar een kwart van de CO2 uitstoot tegenover een fossiel voertuig. Deze voorsprong kan je voor een groot deel eenvoudig verklaren: een elektrische wagen springt veel en veel zuiniger om met zijn energie. Want bij een fossiele wagen gaat drie vierde van de energie verloren via warmte en wrijving. Net zoals een oude gloeilamp ook het leeuwendeel van zijn energie verspilt aan warmte, in plaats van aan licht. In de komende jaren zal onze stroomproductie onvermijdelijk stap voor stap verduurzamen. Dan wordt de winst nog duidelijker. Bovendien zal slimme software er voor zorgen dat onze wagen zijn batterij oplaadt op die momenten dat er veel stroom aangeboden wordt op het net, en er weinig andere afname is – bijvoorbeeld in de stille uren van de nacht (dan waait het ook).
En de bouw van die batterijen, dat kost toch ook veel energie? Klopt, ook dat is berekend. Op dit moment kost de bouw van een batterij slechts evenveel CO2-uitstoot als 1,5 jaar fossiel rijden. En door het voortdurende verbeteren van de batterijtechnologie én de recyclage, zal deze last steeds verder dalen, zelfs tot 0. Volgende keer onderbouwen we deze stelling: door de klimaatcrisis moeten we zo snel mogelijk overstappen op elektrische wagen. En waterstof mag ons daarbij niet langer doen twijfelen. Dominique De Munck.
0 Opmerkingen
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de vierde aflevering laten we ruimtelijk planner en mobiliteitsexpert Tim Asperges aan het woord. O ja, hij is ook lid van Partago natuurlijk!
Stad Leuven omarmt autodelen
Tim werkt als adviseur mobiliteit voor de stad Leuven. De studentenstad groeit enorm, de parkeerdruk stijgt, maar autodelen biedt een antwoord: "In Leuven komen er per jaar 1000 inwoners bij. Als die allemaal een eigen wagen hebben, en die wagen nog eens op het openbaar domein willen parkeren, is dat onmogelijk. Autodelen is de belangrijkste oplossing om de parkeerdruk op het openbaar domein te verminderen. Daarom ondersteunt de stad Leuven deelmobiliteit heel bewust."
"In Leuven selecteren we plaatsen waar deelmobiliteit ruimte krijgt. Dat noemen we mobipunten. En we geven incentives. Als je autodeelt, krijg je een gratis bewonerskaart bijvoorbeeld. En we reserveren exclusieve parkeerplaatsen op straat voor deelwagens. Daarnaast communiceert de stad veel over deelmobiliteit en organiseren we autodeelgroepen in samenwerking met autodelen.net." Tims droomscenario
"In een ideale wereld, in mijn droomscenario is deelmobiliteit gebiedsdekkend tot op buurtniveau, en gaat het niet enkel om autodelen, maar ook om andere vormen van deelmobiliteit. Het is toegankelijk, betaalbaar en zichtbaar, waarbij we gebruik maken van mobipunten: plaatsen waar het aanbod van deelmobiliteit geklusterd wordt."
"Coöperaties als Partago bieden stabiliteit"
"Partago onderscheidt zich op enkele vlakken. Partago hanteert het STOP-principe. Per rit is er een reservatiekost voorzien om te vermijden dat je heel veel korte ritjes doet. Een ander uniek aspect is de koppeling tussen een coöperatie die elektrisch rijden organiseert en een coöperatie die eigen energie opwekt. Een enorm complementair verhaal."
"Ik heb heel bewust gekozen lid te worden van een coöperatie, een rechtspersoon met burgers als aandeelhouder. Zo kan je zelf dingen ondernemen, vanuit je eigen behoeftes. Zo slagen we erin om onze eigen mobiliteit zelf in handen te nemen. We bepalen zelf het kwaliteitsniveau en de kostprijs die we daarvoor over hebben." "Vergeleken met een lokaal, particulier autodeelnetwerk biedt een grotere coöperatie veel meer stabiliteit. Door er samen in te investeren, bouwen we een stabiel mobiliteitssysteem uit." Bekijk de volledige babbel met Tim Asperges
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de derde aflevering laten we onderzoekster Vicky Franssen (Arteveldehogeschool) aan het woord.
Vijf motieven voor deelname aan deeleconomie
Vicky onderzocht waarom mensen op de kar springen van de deeleconomie. Er zijn vijf motieven: het milieu, het financiële (iets bijverdienen of iets uitsparen), het sociale, het gebruiksgemak van nieuwe technologie, en ten slotte het filosofische van delen.
Wat maakt een deelsysteem succesvol? "Het moet duurzaam zijn. Niet zoals de deelsteps, die maar 28 dagen meegaan en dan versleten zijn. Een deelsysteem moet rekening houden met het klimaat, zowel in gebruik als tijdens de productie. En iedereen moet er aan kunnen deelnemen. Een deelsysteem mag mag niemand uitsluiten." "Partago is supersympathiek"
"Ik vind deelsystemen sympathiek, maar Partago is voor mij supersympathiek. In Gent ontstaan, speelt Partago nu op Europees niveau mee en deel de coöperatie haar kennis met andere Europese deelplatformen. Partago gaat ver in haar deelfilosofie: niet enkel de wagens worden gedeeld, ook het eigenaarschap van het bedrijf en de kennis binnen het bedrijf worden gedeeld! Partago is wat dat betreft uniek in Europa. We hebben nood aan meer van dat soort coöperaties in andere sectoren."
Bekijk de volledige babbel met Vicky Franssen
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de tweede aflevering laten we mobiliteitsexpert Dirk Lauwers aan het woord.
De dominantie van de auto moet verdwijnen
"De stad van morgen vormgeven is een hele uitdaging. Hoe een straat, hoe een plein er moet uitzien... dat vraagt veel creativiteit en daar houd ik mij aan de Universiteit Antwerpen mee bezig. Wat vast staat, is dat de dominantie - de invasie - van autoverkeer moet verdwijnen. De plek voor de auto moet beheerst worden. Daaraan ontwerpmatig werken is een hele uitdaging."
Deelauto's maken efficiënt gebruik van plaats
"Auto's treden meer en meer in competitie met andere vormen van mobiliteit, zoals fietsen. Wat we daardoor meer en meer zien - bijvoorbeeld in steden als Kopenhagen en Oslo - is de omzetting van parkeerstroken in fietspaden. De nood aan parkeerplaats voor auto's moet omlaag, en daar spelen deelauto's een belangrijke rol. Want deelauto's zijn een efficiëntere vorm van auto- en plaatsgebruik."
"Elektrische deelauto's zijn een oplossing voor minder congestie en minder vervuiling, maar uiteindelijk moeten we naar een totale modal shift. We moeten verschillende vormen van mobiliteit slim combineren: deelauto's, fietsen, openbaar vervoer..." Bekijk de volledige babbel met Dirk Lauwers:
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de eerste aflevering laten we Steven Vromman - ook bekend als Low Impact Man - aan het woord.
"Ik was ontroerd toen ik de eerste keer met Partago reed."
"Ik ben vaak onderweg, en hanteer daarbij het STOP-principe. Als ik mijn verplaatsingen niet georganiseerd krijg met het openbaar vervoer, dan is Partago voor mij een interessante keuze. Omwille van het gebruiksgemak. Het is een voordeel dat ik de autosleutels niet bij iemand anders moet gaan ophalen."
"Toen ik de eerste keer met Partago reed, was ik ontroerd. Omdat ik kon betalen met mijn NewB-kredietkaart. Autodelen, een ethische vorm van bankieren... We zijn aan het zetten in de goede richting. Het bezorgde mij een glimp van de toekomst." "Ik trek ook wel eens graag goed op."
"Als ik ergens een lezing ga geven, vermeld ik steeds dat ik met een elektrische wagen ben gekomen. En dan krijg ik vragen natuurlijk. Hoever ik ermee geraak, dat is een klassieker. Of hoe krachtig de wagen is. Ik kan het niet laten om af en toe eens goed op te trekken."
Bekijk het volledige gesprek met Steven Vromman:
|
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Juni 2023
|