Partago - elektrische deelauto coöperatie
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid

Verslag van de algemene vergadering 2019 (boekjaar 2018)

27/5/2019

0 Opmerkingen

 
In het bedrijvencentrum Watt Factory in Gent, waar Partago kantoor houdt, verwelkomen we op zaterdag 25 mei 43 coöperanten. Hiervan hebben 8 personen een volmacht bij. Lucie Evers is het hoofd van het bureau van de algemene vergadering. Patrick Claerhout en Michael Arens worden aangesteld als stemopnemers. Michael Arens is tevens secretaris. Lucie Evers opent de vergadering om 15:30. Aan de agenda wordt een kleine pauze in het midden toegevoegd.

Alle deelnemers hebben op voorhand het ontwerp voor het Jaarverslag 2018 per email toegestuurd gekregen. Het Jaarverslag 2018 is opgemaakt volgens de Global Reporting Initiative regels, net zoals alle vorige jaarverslagen. Hierbij rapporteren we op een geijkte manier over onze maatschappelijke impact. Ook de Internationale Coöperatieve Alliantie (ICA) principes en waarden, waaraan Partago al haar acties aftoetst, worden daarin toegelicht. Dit document kan je downloaden in de Downloadsectie op onze website.

Voorstelling nieuwe bestuurders

Michael Arens en Peter Ghys stellen zich voor als kandidaten voor de raad van bestuur. Deze twee coöperanten van Partago volgden samen de tweedaagse cursus voor bestuursleden van coöperaties van CERA.

Werking 2018

Partago groeit verder. De autodeelvloot is aangegroeid van 23 tot 43 elektrische auto's. De vloot bestaat hoofdzakelijk uit Renault Zoé's, naast twee elektrische Nissan busjes (eNV200 model Evalia). Onze leden deden 7.400 ritten in 2018, bijna 3 keer zoveel als in 2017. Met 265.000 afgelegde elektrische kilometer legden we iets meer dan het dubbele af vergeleken met het jaar 2017. Zo bespaarden we samen meer dan de helft CO2 uit (ongeveer 48 ton) in vergelijking met privé fossiele auto's! Partago heeft ook 5 laadpunten in beheer eind 2018.

In 2018 breidde Partago uit in Vlaanderen. De helft van de nieuwe voertuigen kregen hun thuis buiten Gent. De gemeenten Beersel, Bonheiden, Boechout, Mortsel, Lochristi en Wetteren verwelkomden hun eerste Partago auto's! De grootste aangroei van 10 auto's vond plaats in de thuisstad van Partago, Gent.

Partago professionaliseert verder en bouwt aan een stevige structuur. Onze helpdesk beantwoordde 820 emails en 475 telefoonoproepen van gebruikers. Via 215 Facebookberichten en 25 emailnieuwsbrieven volgen meer dan 2.000 fans en gebruikers onze acties op de voet. In 2018 organiseerde Partago 41 (!) evenementen, en werden 105 persoonlijke start- en testritten gehouden. Bedankt aan de buddies van Partago die dit mee mogelijk maakten!

In 2018 werden vier updates van de app uitgerold, waardoor de app stabieler en sneller werd. Met de nieuwe automatische inschrijvingstool springen nieuwe gebruikers binnen de 10 minuten in een elektrische Partago auto.

Op 1 juni 2018 ging het nieuwe prijsmodel van Partago in. Naast prepaid credits (rijtegoed) kunnen gebruikers nu ook kiezen voor vaste maandelijkse afname van credits (abonnement). Per rit wordt tijd en verbruikte kWh afgerekend. De prijs per rit is het best bij onze groot abonnement. Meer over de vier formules op onze website.

Zoals aangekondigd in 2017, is in 2018 de oprichting van The Mobility Factory (of TMF in het kort) een feit. Deze nieuwe Europese coöperatieve vennootschap (SCE) zal het autodeelplatform van Partago overkopen en verder ontwikkelen. TMF is opgericht door REScoop.eu en 8 coöperaties actief in elektrisch autodelen uit vier verschillende Europese landen (NL, DE, ES, BE), waaronder Partago. Lees meer over The Mobility Factory en haar doelstelling. Door de verkoop van het platform brengen we onze gedane ontwikkelingen ten gelde, delen we komende ontwikkelingskosten over meerdere coöperaties en ontwikkelen we sneller.

De coöperatieve werking van Partago werd versterkt in 2018. We legden contacten met coöperaties rond hernieuwbare energie en elektrisch autodelen. Intern versterkten we de Partago community. We zetten in op Loomio, ons online overlegplatform. En we voerden het eerste Partago Participatie Project uit - een adviestraject met coöperanten over financiering en groei van Partago. Onze Trefdag in de Efteling bracht onze leden samen in een magische omgeving. Want het is leuk om elkaar niet enkel online via de app, maar ook in het echte leven eens te ontmoeten. De Efteling heeft 52 laadpalen ter beschikking staan, wat het een excellente keuze maakt voor onze Trefdag. Ondanks de regen, een pracht van een dag!

In 2018 zetten we verdere stappen in het onderzoek naar rijden op hernieuwbare energie, in het Europese project WiseGRID. Partago werkt zo actief mee aan de energietransitie en een gezonde samenleving. In het project onderzoeken we hoe we onze batterijen slim kunnen opladen met onze laadpalen. Zo willen we zoveel mogelijk zonne- en windenergie in onze auto's te steken, door op te laden wanneer er veel wind en zon is. In 2018 reden 3 auto's op 100% groene energie rijden. Want gedeelde elektrische auto's die op hernieuwbare energie rijden reduceren de totale CO2-emissie van het autorijden met 90%! Onze partners in WiseGRID reden tijdens een projectbezoek in de grootste elektrische autocaravan van Gent. Een spectaculair zicht!

Vooruitzichten 2019

Partago zet in 2019 vooral in op stijgend gebruik van de voertuigen. Dit door bijkomende marketing en communicatie-inspanningen. Nieuwe voertuigen komen er slechts beperkt bij, waaronder drie nieuwe bestelwagens en één busje, en wanneer deze op zichzelf rendabel zijn. We zetten ons concept van Partago communities die opgestart worden met 4 grote abonnementen verder in 2019.

De enige geplande nieuwe locatie in 2019 is Leuven, die ondertussen is opgestart, met 3 elektrische auto's. Projecten voor elektrisch autodelen zijn in ontwikkeling met Zuidtrant cvba en Pajopower cvba, die waarschijnlijk nog in 2019 tot opstart kunnen komen.

De relatie van Partago met TMF blijft innig. Partago is hoofdontwikkelaar van het elektrisch autodelenplatform van TMF en levert hiervoor prestaties. Doelstelling is een sneller, stabieler en schaalbaar platform in 2019.

Cijfers en financiën

Tijdens 2018 verwelkomde we 162 coöperanten, zodat we  2018 afsloten met 496 coöperanten, die in totaal 467.750 euro kapitaal hebben ingebracht. De materiële vaste activa voor 2018 - de waarde van de auto's in eigendom en de code - bedraagt 304.818,88 euro. De totale opbrengsten voor 2018 zijn 298.156,82 euro. Het resultaat voor dit derde boekjaar bedraagt -206.997,84 euro.

Een voorzichtige raming voor 2019 voorspelt 431.500,00 euro inkomsten en een negatief resultaat van 107.000 euro. Het resultaat verbetert dus stelselmatig, en als jonge starter én als burgercoöperatie tonen we aan dat we binnen enkele jaren ons uitgestippelde ondernemingsplan kunnen realiseren. Om deze groei, én het realiseren van onze bestaansreden in deze prille fase alle kansen te geven, zullen we de eerstkomende jaren nog geen dividend kunnen uitkeren.

Stemmingen
  • De agenda werd unaniem goedgekeurd.
  • De aanvaarding van Peter Ghys als lid van de raad van bestuur werd goedgekeurd met 50 stemmen voor en 1 onthouding en 0 stemmen tegen.
  • De aanvaarding van Michael Arens als lid van de raad van bestuur werd unaniem goedgekeurd.
  • De jaarrekening 2018 wordt goedgekeurd met 48 stemmen voor, 1 onthouding en 2 stemmen tegen.
  • De kwijting van de raad van bestuur wordt goedgekeurd met 47 stemmen voor en 4 onthoudingen en 0 stemmen tegen.

Antwoorden op de vragen
  • Worden de resultaten van de gebruikersenquête gedeeld met de coöperanten?
In 2018 werd een uitgebreide bevraging uitgestuurd naar de gebruikers. De bevraging heeft tot doel voor het team de communicatie en marketingsacties doelgerichter te voeren. Partago zal een samenvatting van de resultaten van deze bevraging publiceren en delen met de coöperanten.
  • Wat is het effect op het gebruik en de gebruikers van de invoering van het nieuwe prijsmodel?
Het oude prijsmodel gaf een zeer gunstige prijs voor lange ritten, en minder voor korte ritten. Een nieuw prijsmodel drong zich op. Met het nieuwe prijsmodel bereikten we een evenwicht tussen korte en lange ritten, én was elke rit rendabel op zich. De transitie naar het nieuw prijsmodel in  2018 verliep niet zonder horten en stoten, waar we als jong bedrijf lessen uit getrokken hebben. Na de invoering is er een kleine correctie gebeurd na 2 maand, op basis van analyse van de ritstatistieken. Slechts enkele gebruikers hebben aangegeven te willen stoppen. De gemiddelde afstand en duur van de ritten zijn evenwel niet veranderd. In de twee maand na de invoering is er een terugval geweest in aantal unieke gebruikers per maand en in de aankoop van rijtegoed, waarna een gestage stijging begon. Deze terugval is deels te verklaren doordat de gebruikers naast de omgezetten credits ook extra credits ontvangen hebben (als vergoeding), deels omdat sommige gebruikers nog gauw rijtegoed kochten in het oud systeem, deels omdat het zomerperiode was. Met het transactie-overzicht in de app, is de transparantie van de aangerekende kosten zeer duidelijk. De afrekening van het werkelijke verbruik zorgt voor een bewuster rijgedrag met dus lagere kostprijs voor de gebruikers.
  • Hoe bepaalt Partago waar auto's komen en waar er eventueel zullen worden weggehaald worden?
Afhankelijk van de beschikbaarheid van laadpalen, van het aantal abonnementen in de buurt, en van de ondersteuning van de gemeente beslist het team welke zones vergroten, verkleinen of in laatste instantie afgeschaft worden. We voorzien in de regel minstens een periode van negen maand van werving. Bijvoorbeeld in Lochristi zijn we gestopt na negen maand wegens de onverwachte ondermaatse interesse, ondanks diverse inspanningen van het team. Geaffecteerde gebruikers worden tijdig geïnformeerd en geconsulteerd. We blijven coöperatief op dat vlak.
  • Waarom wordt belettering van de wagens niet afgeschreven?
Belettering is als kost geboekt, niet als investering. Deze bedragen nemen we op als kost. Een belettering overleeft vaak de afschrijvingsperiode van de auto niet en moet sneller worden vervangen. Dit is een keuze van het bestuur.
  • Gezien het resultaat, wat zijn de mogelijkheden als coöperant om de coöperatie financieel te helpen?
De beste manier is om in te tekenen op een Partago abonnement en volledig over te schakelen naar elektrisch rijden. De abonnementen zorgen voor de beste prijs, het afgenomen maandelijks rijtegoed kan altijd opgespaard worden, en geeft een recurrente inkomst voor Partago. De AV bediscussieerde kort om meer in te zetten op een werking als een vrijwilligersvereniging. Dit is duidelijk een verschillend ondernemingsmodel dan wat Partago momenteel betracht na te streven. Het bestuur bedankt de aanbrengers van de voorstellen met deze out-of-the-box voorstellen, die zullen geanalyseerd worden door het bestuur.
  • Gezien het resultaat,  kan een community gebouwd worden rond investeerderthema's?
Dit voorstel neemt het bestuur mee naar haar strategisch weekend. Vele coöperanten tonen sterke bereidwilligheid om mee te denken over financiering en kapitaalwerving. Partago heeft met het participatieproject van 2018 een eerste ervaring in verzamelen van advies van de coöperanten. We evalueren de mogelijkheden om in de loop van 2019 een investeerderscommunity te faciliteren.
  • Hoe kan Partago zich voorbereiden op de politieke keuzes zoals bijvoorbeeld mobiliteitsbudget? Kan een aanbod opgemaakt worden en informatie hierover verpreid worden bij bedrijven? Zijn er nog andere verbruiksmodellen mogelijk (bv voor woon-werkverkeer)?
We testen reeds woon-werkverkeer uit met 3 auto's. De flexibiliteit van het platform laat deze experimenten toe. Partago waakt er voor om in de mobiliteitsbehoefte van al haar leden te kunnen voorzien binnen de grenzen van het haalbare. Voor bedrijven heeft Partago de optie om auto's 'vrij te roosteren' tijdens kantooruren, zodat een bedrijf zeker over een auto kan beschikken. Er is nog te veel onduidelijkheid rond het mobiliteitsbudget, maar Partago zet stappen om deze opportuniteit te analyseren en een antwoord te bieden.

De vergadering wordt gesloten om 17:45. Het bestuur bedankt de aanwezige coöperanten van harte voor hun waardevolle bijdragen! Het bestuur timmert versterkt en gesteund door de leden verder aan de weg van het coöperatief elektrisch autodelen.

Lees de verslagen van vorige jaren:
  • AV 2018 : https://www.partago.be/blog/verslag-van-de-algemene-vergadering-2018
  • AV 2017 : https://www.partago.be/blog/leerrijke-eerste-algemene-vergadering
  • AV 2016 : https://www.partago.be/blog/praten-over-nieuwe-vormen-van-automobiliteit
0 Opmerkingen

    Volg ons via

    Email
    Facebook
    instagram
    Twitter

    RSS-feed

    Categorieën

    Alles
    Av
    Burgercooperatie
    Energie
    Fijn Stof
    Gezondheid
    #groeneversnelling
    Impact
    Klimaat
    Luchtkwaliteit
    Mineralen
    Mobiliteit
    #partagopassagier
    Slowtravel
    Verhaal

    Archieven

    December 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    Oktober 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    November 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Augustus 2019
    Mei 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Augustus 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    April 2015
    Maart 2015

Over Partago
Partago is een burgercoöperatie voor elektrische deelauto's. Met Partago rij je 100% elektrisch. Start elektrisch autodelen in jouw buurt of doe mee met de bestaande buurten. Samen investeren we in milieuvriendelijk mobiliteit voor iedereen!

volg ons via Email nieuwsbrief
Partago cv -  Vlasgaardstraat 52, 9000 Gent - BE0606.986.111
Contacteer ons   -   Privacy beleid      -      Gebruiksvoorwaarden
Foto

Energie in
burgerhanden
Foto
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid