Elektrisch rijden is super. Proper, stil, minder CO2. Als we dit beweren, komt volgende vraag "Ja? En waar komt die elektriciteit dan vandaan? Is dat zo proper". Over deze vraag gaat dit stukje.
De partners van WiseGRID bezochten deze week België, en meer bepaald Gent. Gent is namelijk één van de 5 Europese pilootsites van WiseGRID. In Gent willen we alle kennis van alle partners toepassen om het elektriciteitsnet slim te maken. WiseGRID laat alle toestellen die elektriciteit verbruiken, én toestellen die elektriciteit maken zoals zonnepanelen, met elkaar 'praten'. In het Gentse voorzien de verschillende partners van WiseGRID de nodige infrastructuur. Ecopower cvba, de grootste burgercoöperatie voor hernieuwbare energie in België, coördineert de projectsite, voorziet de slimme meters en heeft samen met Beauvent de zonnepanelen voorzien. EnergieID, de coöperatie rond verwerking en analyse van energiedata, verwerkt de data van al deze slimme meters. En wij als Partago voorzien onze elektrische voertuigen en onze laadpalen. We vertrokken met 10 elektrische Partago auto's om de 40 aanwezige WiseGRID partners te vervoeren tijdens een toer in en rond de Gentse demosite. Rij je mee? Het gebouw van Oxfam Fairtrade Belgium in de Dampoortwijk was de eerste stop voor onze groep. Want op het hoofdkwartier van Oxfam liggen tientallen zonnepanelen. Oxfam produceert al jaren groene energie. Nu plaatst WiseGRID daar binnenkort batterijen bij en installeert ze haar slimme tools. Met deze tools zullen de batterijen zoveel mogelijk zonne-energie opslaan. Op de geschikte momenten zullen deze batterijen de opgeslagen zonne-energie terug vrijgeven.
Dan vertrok onze elektrische kolonne naar het noorden de haven van Gent in. We deden enkele windmolens aan van Ecopower. Het is belangrijk om te weten dat hernieuwbare energie in de toekomst altijd een mix zal zijn. Zowel wind, als zon als biomassa kunnen elektriciteit leveren. De kans dat zo'n groot net van zeer veel kleine elektriciteitsfabriekjes tegelijk uitvalt is klein. Veel kleiner alvast dan de uitval van één grote mastodont van een elektriciteitscentrale. Maar dit net vereist wel een zeer goede coördinatie. Deze coördinatie bieden de WiseGRID tools. Na de windmolens in de haven van Gent, reden we naar mijn huis in Mariakerke nabij Gent. Ons huis is zo ecologisch mogelijk gebouwd. Het is van hout, zeer goed geïsoleerd en bulkt van de nieuwste energiezuinige technieken. Ons huis wordt daarom continu gemonitord door WiseGRID. Partago heeft er een laadpunt. Dit laadpunt hangt op een nieuwe zelfontworpen sokkel van hout (ben ik best wel trots op :-)). Onze gedeelde Partago auto in Mariakerke wordt zo slim mogelijk opgeladen via WiseEVP, de tool van WiseGRID voor slimme laadpalen. Wat is slim laden? Dat is laden met een zo klein mogelijke impact. Dat is laden wanneer er veel hernieuwbare energie is. Of minder laden wanneer het net overbelast is. Partago speelt een cruciale rol. Wij meten continu onze batterijen en onze laadpalen. En omdat iedereen de Partago auto boekt, weten we wanneer de auto zeker vol moet zijn. Dan kunnen we beslissen hoe snel we een auto moeten opladen. Het is duidelijk. We staan nog maar aan het begin! Met de installatie van 3 nieuwe slimme laadpunten de komende maanden, staat Partago aan de top van de innovatie. Met het slim beschikbaarstellen van onze batterijcapaciteit helpen we in méér hernieuwbare energie te voorzien en helpen we zorgvuldig om te springen met ons elektriciteitsnet. Elektrisch rijden met Partago, dat is zoveel meer dan autodelen!
0 Opmerkingen
Door Jenneke Van Cromphaut Vervuilde lucht, files, parkeerproblemen, geluidsoverlast. Deze onderwerpen leven bij de bevolking, dat is duidelijk na de afgelopen verkiezingen. Steeds meer burgers kiezen daarom voor elektrisch autodelen. De burgercoöperatie Partago zorgt dat dit makkelijk kan. Anders dan in een klassiek bedrijf, zijn de gebruikers zelf eigenaar van het bedrijf. Eind 2018 zijn dat al 40 auto‘s in 7 steden en gemeenten. In 2019 zullen een 100-tal gedeelde elektrische auto‘s in alle Vlaamse Provincies rondrijden. Na Gent, Brasschaat en Lochristi, gaat nu ook Beersel elektrische auto’s delen. Binnenkort volgen ook Wetteren, Mortsel en Boechout.
De auto delen met de buren Autodelen wordt steeds populairder. Het idee is simpel: in plaats van een auto te hébben, gebruik je er eentje wanneer je die nodig hebt. Dee auto's staan 24 op 7 klaar voor gebruik. Met je smartphone reserveer je een auto, en open je de deuren. Zo is autodelen voor de meeste mensen goedkoper dan een auto bezitten. Want aankoop, onderhoud, verzekeringen, benzine, keuring, belastingen, kost veel geld. Jaarlijks kost een eigen auto gemiddeld twee maandlonen. Nochtans staat een eigen wagen zo‘n 90% van de tijd gewoon stil. Mensen die niet dagelijks autorijden, sparen met autodelen dus heel wat geld uit. Propere lucht Maar voor veel mensen mag het verder gaan. Ze kiezen resoluut voor elektrisch rijden. Rijden met de 100% elektrische wagens van Partago helpen niet alleen om de CO2-uitstoot én fijn stof drastisch te verlagen, ze rijden ook zeer comfortabel. En voor vele gemeentes is dit de manier om haar engagement te halen om 20% minder CO2 uit te stoten tegen 2020. Partago werkt samen met diverse partners (WiseGrid, ZuidtRant, EnerGent) en onderzoeken hoe elektrische auto's op 100% hernieuwbare energie kunnen rijden zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. Want daar moeten we naartoe, willen we de klimaatopwarming nog ietwat binnen de perken houden.
Feest!
Elke nieuwe deelauto in een nieuwe buurt verwelkomen we met een feestje.
Iedereen welkom! |
Volg ons via
Categorieรซn
Alles
Archieven
Mei 2023
|