Partago - elektrische deelauto coöperatie
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid

Dominique De Munck: "Grondstoffen voor elektrische wagens zijn ruim beschikbaar"

30/12/2019

0 Opmerkingen

 
Foto
Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat.

In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'.

Dit is stelling 4:

"We moeten snel en wereldwijd overschakelen op batterij-elektrische auto’s. En ja: de benodigde materialen zijn beschikbaar."

Recycleren is key

Bijna niemand twijfelt er nog aan dat het vervangen van wagens door duurzamere transportmiddelen een goede zaak is. Toch blijft het een interessante vraag of het het mogelijk is in de komende decennia alle fossiele wagens te vervangen door elektrische. Het antwoord is ja, er is voldoende materiaal om alle nodige wagens en batterijen te produceren – in tegenstelling tot wat critici soms beweren.

Een voorwaarde daarbij is dat we volop inzetten op de recyclage van de batterijen, eens ze uitgeleefd zijn. Die technologie bestaat al en wordt nog verder ontwikkeld, bv. door onze circulaire pionier Umicore.

Geen tekort aan grondstoffen

De verhalen over tekorten aan zeldzame grondstoffen - zoals lithium en kobalt -  blijken dan ook onjuist volgens recente analyses. De prijsstijgingen, en intussen prijsdalingen, worden deels veroorzaakt door speculanten. En de mijnbouwwereld blijkt zich goed aan te passen aan de nieuwe noden. Bovendien werken de batterijbouwers in hoog tempo aan nieuwe types batterijen, die bv. steeds minder kobalt nodig hebben.

Er is een bovendien een fundamenteel verschil met onze afhankelijkheid van olie. Lithium, kobalt en andere elementen van een batterij zijn tot 100% recycleerbaar. Hierdoor kunnen ze eindeloos hergebruikt worden. Olie daartegenover, die kan je maar één keer verbranden. Biobrandstoffen vallen dan weer af omdat ze in combinatie met de verbrandingsmotor makkelijk 100 x meer landoppervlakte nodig hebben dan de ruimte nodig voor de combinatie hernieuwbare energie/elektrische wagen.

Deelwagens beperken milieu-impact

Uiteraard blijf het zo dat geen enkele grondstofontginning zonder milieu-impact is. Het beperken van de vraag, bv. door deelwagens, elektrische fietsen of bussen, is dus altijd een goede zaak.

Dominique De Munck.
0 Opmerkingen

Blog Dominique De Munck: elektrisch rijden, mijnbouw en mensenrechten

23/12/2019

0 Opmerkingen

 
Foto
Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat.

In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'.

Dit is stelling 3:

"Ook als je mensenrechten belangrijk vindt, kan je zonder problemen een elektrische wagen kopen."

Terechte bezorgdheid, maar wel erg selectief

Naast de CO2-discussie, leeft er nog een andere belangrijke ongerustheid rond elektrische voertuigen. Het materiaal dat nodig is voor de talloze grote batterijen zou soms in mensonwaardige omstandigheden gewonnen worden.

Een begrijpelijke bezorgdheid.

Maar het is wel een sterk selectieve verontwaardiging, om dan het eindproduct auto met de vinger te wijzen. Want wat dan met het razendsnel groeiende aantal batterijen in onze smartphones, laptops en steeds meer en meer elektrische toestellen in en rond huis? Of met onze kledij?

Kritiek uit verdachte hoek

Dit soort veroordelingen komt bovendien vaak uit de hoek van de oliesector. Zij zwijgen zedig over de mensenrechten bij olieontginning in bv. Nigeria. Hoe ‘zuiver’ is olie die afkomstig is uit Saoedi Arabië, Irak, Libië, Rusland of Angola?

In plaats van te schieten op de eindproducten, is het veel logischer druk te zetten op de producenten en overheden, om eerlijke handelsakkoorden af te sluiten en ontwikkelingshulp te versterken. Zo kan de winst van de ontginning vloeien naar de armste bewoners van landen waar de grondstof uit de grond komt.

Kobalt uit Congo

Met dit verhaal komen we zeer dicht bij huis. Want één van de batterijgrondstoffen is momenteel kobalt. En de grootste producent daarvan is Congo.

In plaats van de elektrische auto in vraag te stellen en de straatarme Congolese mijnwerkers werkloos te maken, kunnen we beter de autosector onder druk zetten om werk te maken van goede leef- en arbeidsomstandigheden.

Merken zoals Renault, BMW, Ford, VW, Volvo... voelen deze druk nu al, en werken dan ook volop aan hoogtechnologische controles om de ethische herkomst van hun grondstoffen te garanderen.
0 Opmerkingen

Klimaatwetenschapper Wim Thiery als #partagopassagier

23/12/2019

0 Opmerkingen

 
Foto
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de achtste en laatste aflevering laten we Wim Thiery, klimaatwetenschapper aan de VUB én Partago-lid, aan het woord. 

Wim is Partago-coöperant!

Wim is sinds een half jaar Partago-coöperant. "We hebben een info-avond georganiseerd bij ons thuis waarbij iemand van Partago het systeem is komen uitleggen. Samen met een aantal buren hebben we de sprong gewaagd. En nu staat er een Partago-wagen bij ons in de straat. Da's heel fijn."

Hoe houden we de klimaatopwarming onder 1,5° C?

"In Parijs is afgesproken dat landen inspanningen gaan leveren om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5° C boven de temperatuur van de pre-industriële periode. Dat betekent dat we nog een koolstofbudget over hebben van 12 jaar uitstoten aan het huidige niveau. Dus we mogen nog 12 keer uitstoten wat we in 2018 hebben uitgestoten. Dan is het koolstofbudget voor die 1,5° C op."

"Dat betekent concreet dat we onze uitstoot moeten halveren tegen 2030. Tegen 2050 moeten we netto een nuluitstoot hebben."

Transport moet massaal elektrisch worden

"De laatste auto's aangedreven door fossiele brandstoffen zullen in gebruik genomen worden in 2035. Binnen de vijftien jaar zijn alle wagens die wereldwijd verkocht worden dus klimaatneutraal. We moeten ons verkeer en transport massaal gaan elektrificeren. Een organisatie als Partago is cruciaal om die transitie te versterken."

Cruciale rol voor beleid

"Het beleid heeft de sleutels voor de verandering in handen. Het beleid kan klimaatvriendelijke keuzes stimuleren. Het kan de alternatieven voor vervuilende keuzes aantrekkelijk maken. Dat is de uitdaging voor de komende tien jaar, die cruciaal zijn om de doelstelling van het Parijs-akkoord te realiseren."

Bekijk de volledige babbel met Wim Thiery

0 Opmerkingen

#partagopassagiers 7: Dirk Vansintjan over coöperaties, elektrisch autodelen en smart grids

17/12/2019

57 Opmerkingen

 
Foto
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de zevende aflevering laten we Dirk Vansintjan, bestuurder en projectmedewerker van de groenestroomcoöperatie Ecopower, aan het woord.

Van klanten coöperanten maken

"Ik denk dat mensen in eerste instantie naar Ecopower komen als klant, ook al kopen ze eerst een deelbewijs. Maar dan begint de opdracht van elke coöperatie: je moet die mensen meenemen in je verhaal, tonen dat Ecopower anders is, dat de windturbinens van Ecopower ook hún windturbines zijn. Als mensen het gevoel krijgen dat het ook allemaal een beetje van hen is, zijn ze van klant een coöperant geworden.

Energietransitie

"We zitten aan de vooravond van een energietransitie. Van fossiel en nucleair naar hernieuwbaar, van centraal naar decentraal. Een unieke kans voor burgers, want de productie van elektriciteit komt tot op ons eigen dak. Lokaal ingebedde energiecoöperaties zijn de geschikte tool om daar een rol in op te eisen."

Geen beleggingsproduct

"De relatie tussen coöperant en coöperatie is niet speculatief. Aandelen in coöperaties zijn geen beleggingsproducten. In de sector van de windenergieproductie zie je nu nieuwe coöperatis opduiken, waarbij het louter om de uitkering van een divident gaat. Beleggers zijn daar geen mede-eigenaar van de windturbines. Bij een coöperatie als de onze koop je ook iets van de cooperatie: een dienst."

Over elektrisch autodelen en smart grids

"Wij geloven dat elektrisch autodelen een cruciale rol zal spelen om lokaal evenwichten te zoeken in de consumptie en de productie van elektriciteit. In de zomer bijvoorbeeld, rond het middaguur, wanneer er veel electriciteit geproduceerd wordt door zonnepanelen, zullen autobatterijen een belangrijke rol gaan spelen om de pieken af te vlakken."

"Een smart grid zal ervoor zorgen dat we productie en gebruik in evenwicht krijgen, door een verbinding te maken te maken tussen productie en verbruik enerzijds en transport anderzijds. We moeten de link maken tussen elektriciteit, transport en verwarming."

Bekijk de volledige babbel met Dirk Vansintjan:

57 Opmerkingen

Blog Dominique De Munck: Waterstof mag ons niet doen twijfelen

10/12/2019

1 Opmerking

 
Foto
Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat.

In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'.

Dit is stelling 2:

“Door de klimaatcrisis moeten we zo snel mogelijk overstappen op elektrische wagens. En waterstof mag ons daarbij niet langer doen twijfelen.”

Klimaatwetenschappers smeken ons om tegen 2030 de helft minder broeikasgassen (bv. CO2, methaan, …) uit te stoten. Transport speelt daarbij een belangrijke rol. We moeten hiervoor veel sterker inzetten op (elektrische) fietsen en gedeeld transport. Maar ook de individuele auto moet een grote sprong voorwaarts maken.

Experts in het domein zijn het erover eens dat we zo snel mogelijk de batterij-elektrische wagen moeten veralgemenen. Maar… elke keer opnieuw komt waterstof het debat verstoren. Toch nog twee keer nadenken dan?

Liever niet.

Wat was waterstof ook alweer?

Waterstof ken je als de H in H2O, de chemische formule voor water. Waterstofgas (H2) is een licht gas, dat als energiedrager dienst kan doen. Het komt slechts in onbruikbaar lage concentraties vrij voor, en moet dus gevormd worden uit bvb. water of gangbare energiedragers, zoals aardgas, olie of hout. Hiervoor heb je onvermijdelijk energie nodig. Het grote voordeel van waterstof is, dat bij de benutting van die energie er geen schadelijk gas vrijkomt, enkel waterdamp.

Een wagen op waterstof is in feite een elektrische wagen. Maar zijn stroom komt niet uit een batterij. Hij tankt waterstof, en heeft een ‘brandstofcel’ die waterstof ‘verbrandt’ en in elektriciteit omzet. Die elektriciteit drijft dan, via een (kleinere) batterij als tussenstap, de auto aan.

Waar komt die waterstof vandaan?

Een belangrijke kwestie is nu: waar komt die waterstof vandaan? De populairste want goedkoopste manier is om de waterstof uit aardgas te halen. Daarbij komt heel wat CO2 vrij, en daar willen we net van af. Een andere mogelijkheid is, om water met behulp van (hernieuwbare) elektriciteit op te splitsen in O en H2. Dat is technisch perfect mogelijk, maar het vraagt veel elektriciteit.

Energieverspilling

Zo komen we bij een eerste groot knelpunt uit. Elektriciteit omzetten naar waterstof, om die dan later weer om te zetten naar elektriciteit… is geen efficiënte werkwijze. Je verspilt onderweg veel energie. Je kan dus beter in één keer stroom in je auto tanken, door enkel een grotere batterij te gebruiken.

Naarmate we meer wind en zon als energiebron gebruiken, zullen er momenten zijn dat het aanbod groter is dan de vraag, vooral regionaal. Nu hoor je als argument, dat het goed zou zijn om op dat moment dat overschot aan elektriciteit om te zetten naar waterstof. Want een overschot aan elektriciteit kan je moeilijk bewaren, gas kan je opslaan in tanks of geologische lagen. Recent onderzoek toont echter aan dat er maar heel af en toe een elektriciteitsoverschot zal zijn in het Europese energienetwerk, ook de komende tien jaar. Een dure waterstoffabriek zou daardoor zowat 51 weken per jaar stil staan, en daar wil niemand in investeren.

Waterstof transporteren is moeilijk

Er is nog een tweede fundamentele uitdaging: waterstof transporteren, bewaren en er je wagen mee vullen is allesbehalve een eenvoudige klus. Waterstof onder de benodigde extreem hoge druk (tot 700 bar), is enorm explosief, en om alles veilig te laten verlopen zijn erg dure tankstations én autotanks nodig.

Grote merken: ‘De toekomst is batterij-elektrisch’

Betaalbare en praktische waterstof-elektrische auto’s zijn dus al jarenlang ‘een belofte’ en ‘volop in ontwikkeling’. Zo zorgen ze vooral voor twijfel, en vertragen ze de dringende uitrol van batterij-elektrische wagens. Deze hebben dankzij de ‘batterijrevolutie’ wél de overgang gemaakt naar een betaalbaar én praktisch product. De Tesla Model 3 is intussen de best verkochte wagen in Nederland. Recent hebben ook de grote marktspelers ingezien dat de toekomst elektrisch is. Merken die ooit voortrekker waren van waterstof, schakelen nu alsnog om naar batterijen. Zo zegt bijvoorbeeld de vooraanstaande Duitse autosector sinds dit voorjaar: ‘Das Auto’ is to be battery-electric. Dé auto… zal batterij-elektrisch zijn.

Als je de investeringsplannen van alle automerken ter wereld bij mekaar telt, is het overduidelijk: de batterij-elektrische auto is marktrijp, en in de komende jaren gaan daar honderden miljarden in geïnvesteerd worden. En voor het klimaat geldt: hoe sneller hoe liever.
1 Opmerking

#partagopassagiers 6: snelcursus coöperaties met Lieve Jacobs

10/12/2019

0 Opmerkingen

 
Foto
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de zesde aflevering laten we Lieve Jacobs, adviseur coöperatief ondernemen bij Cera, aan het woord. Lieve kent de juridische structuur van coöperaties uit haar broekzak.

Coöperatie = van, voor en door

"Partago onderscheidt zich van andere autodeelsystemen door de combinatie van drie kleine woordjes: van, voor en door. Partago is van de vennoten. Het is niet 'ik' versus 'zij', maar 'wij'. Partago is niet in eigendom van een familie, van een multinational of van een slimme ondernemer. De vennoten van Partago investeren hun eigen centen in de vennootschap, waardoor onder andere al die wagens aangekocht kunnen worden."

Je mag je moeien met het beleid

"Dan heb je 'voor'. Het zijn de vennoten die gebruik maken van de diensten van Partago. In combinatie met 'van', kom je bij een heel bijzonder ondernemingsmodel uit, met speciale troeven en voordelen. Je wil goede dienstverlening, maar je wil ook je centen niet kwijt. Dat brengt ons naar de 'door'. Je wil dat je centen goed besteed worden, dus je mag je op een betrokken manier 'moeien' met het beleid van Partago."

"Als je een aandeel koop bij Partago, is dat technisch gezien risicokapitaal. Maar je hebt wel een impact op dat risico, want je maakt zelf gebruik van de diensten van Partago. En je kan naar de Algemene Vergadering komen, om te kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Daar kan je het bestuur aan jouw vragen onderwerpen."

Gevolg: cooperaties zijn veerkrachtige ondernemingen

"Door dit alles zijn coöperaties meer solide ondernemingen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Ze doorstaan de tand des tijds veel beter. En ze zijn lokaal verankerd. We weten perfect wie de eigenaars zijn. Het zijn de gebruikers zelf."

Bekijk de volledige babbel met Lieve Jacobs

0 Opmerkingen

#partagopassagier 5: Leo Van Broeck

3/12/2019

0 Opmerkingen

 
Foto
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de vijfde aflevering laten we Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck aan het woord.

"Vroeger ging ik met de auto naar de bakker"

Er is een tijd geweest waarin Leo verknocht was aan zijn auto. Maar nu is hij een multimodale mens. "Vroeger ging ik zelfs met de auto naar de bakker. Dat is beginnen veranderen toen ik in Brussel kwam wonen. Ik ben een fiets en een elektrische step gaan kopen, en een tienrittenkaart voor de metro. En ik gebruik veel vaker de trein. Ik gebruik mijn auto nog maar één of twee keer per week."

"Die verschuiving leverde mij veel quality time op. In de trein kan ik werken, mails lezen en sturen, boeken lezen en teksten schrijven. Ik zit veel minder vaak knarsetandend mijn tijd te verdoen in de file. Samenvattend: die shift heeft mijn levenskwaliteit verbeterd."

We leven te verspreid

"Als men op het platteland klaagt dat er geen openbaar vervoer is, komt dat omdat men er te versnipperd leeft. Er kan geen rendabel openbaar vervoer voorzien worden. In stedelijke kernen lukt dat wel, in grote dorpen zelfs ook. Van zodra je te veel haltes hebt, met rond die haltes te weinig mensen, heb je geen kritische massa."

"Hoe verspreider je woont, hoe meer kilometers je rijdt. Van alle Europeanen spendeert de Belg daardoor het grootste bedrag aan auto's kopen en onderhouden. Onze ruimtelijke ordening is auto-afhankelijk gemaakt. De hoofdoorzaak van die mobiliteitsvraag is verspreid wonen. Met trouwens ook veel persoonlijke CO2-uitstoot en fijn stof tot gevolg. Thuisverplegers rijden in Vlaanderen 600.000 km per dag. Dat is drie keer rond de aarde!"

Sinds wanneer doen we dit eigenlijk?

"Zo gespreid wonen, dat doen we nog geen 60 jaar. Het zit dus niet 'in ons DNA'. Het ontstond toen onze steden vuilnisbakken werden. De mensen met geld trokken weg uit de vuile steden. En dat werd ondersteund door subsidies: je had eerst buurtspoorwegen en toen kwam de goedkope wagen. Toen dit systeem nog niet meteen een impact had op de natuur, en er nog geen fileleed was, leek het erg goed en logisch."

Bijna verkeersvrije steden

"Bij de ideale mobiliteit schakel je vlot over, zonder iets te moeten bezitten. Van deelfiets op bus, van bus op trein, van trein op deelfiets. En ik denk ook dat we naar bijna verkeersvrije steden kunnen evolueren. Wagens zullen daar nog een plaats hebben, maar het zullen deelwagens zijn die efficïent gebruikt worden. Geen eindeloze stroom meer van blikken dozen."

Bekijk de volledige babbel met Leo Van Broeck

0 Opmerkingen

    Volg ons via

    Email
    Facebook
    instagram
    Twitter

    RSS-feed

    Categorieën

    Alles
    Av
    Burgercooperatie
    Energie
    Fijn Stof
    Gezondheid
    #groeneversnelling
    Impact
    Klimaat
    Luchtkwaliteit
    Mineralen
    Mobiliteit
    #partagopassagier
    Slowtravel
    Verhaal

    Archieven

    December 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    Oktober 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    November 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Augustus 2019
    Mei 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Augustus 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    April 2015
    Maart 2015

Over Partago
Partago is een burgercoöperatie voor elektrische deelauto's. Met Partago rij je 100% elektrisch. Start elektrisch autodelen in jouw buurt of doe mee met de bestaande buurten. Samen investeren we in milieuvriendelijk mobiliteit voor iedereen!

volg ons via Email nieuwsbrief
Partago cv -  Vlasgaardstraat 52, 9000 Gent - BE0606.986.111
Contacteer ons   -   Privacy beleid      -      Gebruiksvoorwaarden
Foto

Energie in
burgerhanden
Foto
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid