Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Dit is stelling 4: "We moeten snel en wereldwijd overschakelen op batterij-elektrische auto’s. En ja: de benodigde materialen zijn beschikbaar." Recycleren is key Bijna niemand twijfelt er nog aan dat het vervangen van wagens door duurzamere transportmiddelen een goede zaak is. Toch blijft het een interessante vraag of het het mogelijk is in de komende decennia alle fossiele wagens te vervangen door elektrische. Het antwoord is ja, er is voldoende materiaal om alle nodige wagens en batterijen te produceren – in tegenstelling tot wat critici soms beweren. Een voorwaarde daarbij is dat we volop inzetten op de recyclage van de batterijen, eens ze uitgeleefd zijn. Die technologie bestaat al en wordt nog verder ontwikkeld, bv. door onze circulaire pionier Umicore. Geen tekort aan grondstoffen De verhalen over tekorten aan zeldzame grondstoffen - zoals lithium en kobalt - blijken dan ook onjuist volgens recente analyses. De prijsstijgingen, en intussen prijsdalingen, worden deels veroorzaakt door speculanten. En de mijnbouwwereld blijkt zich goed aan te passen aan de nieuwe noden. Bovendien werken de batterijbouwers in hoog tempo aan nieuwe types batterijen, die bv. steeds minder kobalt nodig hebben. Er is een bovendien een fundamenteel verschil met onze afhankelijkheid van olie. Lithium, kobalt en andere elementen van een batterij zijn tot 100% recycleerbaar. Hierdoor kunnen ze eindeloos hergebruikt worden. Olie daartegenover, die kan je maar één keer verbranden. Biobrandstoffen vallen dan weer af omdat ze in combinatie met de verbrandingsmotor makkelijk 100 x meer landoppervlakte nodig hebben dan de ruimte nodig voor de combinatie hernieuwbare energie/elektrische wagen. Deelwagens beperken milieu-impact Uiteraard blijf het zo dat geen enkele grondstofontginning zonder milieu-impact is. Het beperken van de vraag, bv. door deelwagens, elektrische fietsen of bussen, is dus altijd een goede zaak.
Dominique De Munck.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
December 2022
|