Partago - elektrische deelauto coöperatie
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid

"Verandering is goed. Maar moeilijk is het wel"

17/5/2016

0 Opmerkingen

 
Deze zin uit The Lion King, Walt Disney's klassieker, wandelt met me mee door mijn leven. Verandering is leven. Soms kiezen we, soms worden we gedwongen. De eerste optie 'keuze' is al niet gemakkelijk. De tweede optie 'dwang' is aantoonbaar nog veel minder leuk.

Maak je een bewuste keuze - zonder dwang, dan nog knaagt altijd het gevoel, is het de juiste keuze? Een nadeel dat je bij dwang niet hebt natuurlijk. Dan kunnen we het houden op klagen. Maar zeker bij nieuwe technologie en ontwikkelingen is er onzekerheid. Gevestigde waarden in de sector weten dit, en zaaien expres polemiek rond echte en vermeende risico's.

Regelmatig krijg ik vragen over elektrisch rijden. Vaak aangezet door een negatieve berichtgeving in de media. De berichtgeving valt vaak het milieuvriendelijke imago aan van elektrisch rijden, in de regel met zeer boude uitspraken, soms met meer plausibele beweringen.

Mijn antwoorden vertrekken altijd vanuit: wat is het alternatief? En is dit alternatief slechter of beter? Past het bij het menselijk gedrag?

Een laatste reportage hierover deed 2 bezorgde vragen in mijn emailbox belanden. De eerste: "Is het waar dat de auto / batterij constant moet bijgeladen worden zelfs als hij niet rijdt?" Nee. Elke huidige batterij verliest een kleine hoeveelheid energie, maar bij onze elektrische auto's is dat onmerkbaar van dag tot dag.

De tweede vraag is een beetje interessanter. "Quid pollutie in de streek van lithiummijnen in Chili?". Milieuvervuiling rond mijnbouw is een zeer oud zeer, dat zich niet enkel beperkt tot lithiummijnen, maar ook bij andere metalen die in auto's gebruikt worden. Maar batterijen worden echter steeds beter, gebruiken andere materialen, en kunnen goed gerecycleerd worden. Voor ik te ver op dit specifieke punt doorga - eerst even terug naar mijn vertrekpunt. Wat is het alternatief?

Batterijen van elektrische auto's komen nu nog uit vervuilende mijnen, met lokale milieuschade tot gevolg. Dt is zeker niet goed en kan veel beter! Maar het alternatief, is dat beter? In ons geval: zijn verbrandingsmotoren minder milieuvervuilend? Laat ons eventjes de belangrijkste feiten bekijken.
Foto
Verbrandingsmotoren pompen fijnstof, zwavel en roet de lucht in, afkomstig van zeer inefficiënte verbranding (30%) van diesel of benzine, gemaakt van olie uit oliebronnen aan de andere kant van de wereld, olie die in handen is van schandalig rijke corrupte regimes die vaak een loopje nemen met de democratie. Het transport van deze olie naar hier zorgt af en toe voor een gigantische milieuramp (herinner u Exxon Valdez, Deepwater Horizon, ...). En alle koolstof die in de bodem zit in de atmosfeer pompen verhoogt de CO2 nivo's van onze atmosfeer, met het broeikaseffect tot gevolg. Mag ik zeggen dat de schade die olie veroorzaakt op wereldnivo is talloze malen groter is?

Ik wil dat we allemaal zeer zuinig omspringen met materiaal en energie. Elk van onze acties heeft een effect op onze leefomgeving. En we moeten ons bewust zijn dat we ook problemen aan de andere kant van de wereld kunnen veroorzaken. Uit respect hiervoor wil ik dat we zoveel mogelijk delen wat we kunnen delen. En zeker in het geval van elektrische auto's! Gedeeld elektrisch rijden is daarom de beste optie voor onze automobiliteit. Op dit moment. We zijn er klaar voor. Doe je mee?
0 Opmerkingen

Partago post

9/5/2016

0 Opmerkingen

 
In onze nieuwsbrief:
  • Verslag algemene vergadering
  • De voorstelling van onze app
  • 2 nieuwe 100% elektrische auto's op komst
  • Koop een elektrische deelwagen en deel hem via Partago!
Foto
Lees onze nieuwsbrief
0 Opmerkingen

Praten over nieuwe vormen van automobiliteit

3/5/2016

0 Opmerkingen

 
Op zaterdag 23 april kwamen 24 coöperanten van Partago bijeen om de werking te bespreken. Dit is een verslag van de eerste algemene vergadering van Partago cvba.

  • Download de slides van de presentatie
  • Download het rapport van de tussentijdse balans
  • Download de statuten
In het eerste deel bevestigden we het doel van Partago om als burgercoöperatie een gezonde stad na te streven. Elektrisch autodelen maakt plaats vrij in de stad, vervuilt de lucht niet en heeft een rol in het promoten van hernieuwbare energie. We bespraken ook de werking van een coöperatie: gebruik en controle door de leden, waarbij mede-eigenaarschap van de coöperatie en de auto's cruciaal is.

1. Partago als coöperatie

In het eerste deel bevestigden we het doel van Partago om als burgercoöperatie een gezonde stad na te streven. Elektrisch autodelen maakt plaats vrij in de stad, vervuilt de lucht niet en heeft een rol in het promoten van hernieuwbare energie. We bespraken ook de werking van een coöperatie: gebruik en controle door de leden, waarbij mede-eigenaarschap van de coöperatie en de auto's cruciaal is.
Vragen en antwoorden van de coöperanten.
  • Wat verstaat het bestuur onder controle?
    • Eerst een melding dat deze AV een tussentijdse AV is omdat ons eerste boekjaar nog loopt. Elke coöperant heeft tijdens de AV vraagrecht. We zijn blij dat hier veelvuldig gebruik van gemaakt is. De controle van het bestuur door de coöperanten houdt in bestuurders aanspreken op 1) goed bestuur, namelijk het doel van partago goed nastreven, 2) goed beheer van de financiën, waartoe inzage in de boeken een recht is. Ten derde, 3) bij beslissingen waarbij een stemming nodig is heeft ieder lid één stem. Het bestuur beoogt transparantie die controle door de coöperanten uitnodigd. De manier waarop we dit willen in de praktijk brengen is nog niet zo duidelijk in onze startende coöperatie. Participatie van onze coöperanten is heel belangrijk. De communicatie met het bestuur, door middel van bevragingen, interviews, persoonlijke contacten,...  is een onderdeel van de controle. Dit bouwen we verder uit.
  • Belemmert één stem per coöperant de goede werking van het bestuur niet?
    • De Raad van Bestuur zet de strategische lijnen uit en bewaakt het belang van de coöperatie. Als bestuurders kiezen we bewust ons democratisch te laten controleren. Het algemeen belang van de coöperatie primeert. Bestuurders van Partago krijgen geen vergoeding voor hun bestuurdersfunctie.
  • Moeten alle gebruikers coöperanten zijn?
    • Ja. Alle gebruikers moeten een stukje mede-eigenaar zijn van de auto's. Het gebruik van onze auto's kan enkel door coöperanten en is statutair vastgelegd (dwz. neergeschreven in de statuten en kan niet zomaar gewijzigd worden). Dit kan een drempel zijn voor nieuwe gebruikers. We merken op dat een aandeel bij Partago echter ook als een waarborg geldt (een waarborg is in voege bij alle autodeelorganisaties). En de drempel zorgt voor een grote betrokkenheid van de leden, waardoor we een goede omgang met ons gedeeld bezit willen bekomen.
  • Zijn er verschillende types coöperanten in Partago?
    • Ja. A-coöperanten hebben maximaal 20 aandelen, die elk 250 euro waard blijven. Na 2 jaar kunnen ze beslissen uit Partago te stappen waarbij het aandeel wordt terugbetaald aan 250 euro. B-coöperanten hebben 21 aandelen of meer. Zij kunnen pas na 4 jaar uitstappen. Hierbij betaalt de coöperatie de boekwaarde van hun aandelen, waardoor B-coöperanten dus een stuk verlies of winst incasseren. De Raad van Bestuur kan toetreding van nieuwe coöperanten weigeren indien in strijd met het belang van de coöperatie.
  • Indien je van de tax shelter wil genieten als A-vennoot, moet je je aandelen 4 jaar aanhouden?
    • Ja. Dit is een individuele keuze van de coöperant. Je kan reeds na 2 jaar uitstappen, maar dan wordt het fiscale voordeel evenredig verminderd. Meer info over de taks shelter hier.
  • Welke bepalingen zijn opgelegd door de Nationale Raad voor de Coöperatie?
    • Het maximum van 20 aandelen voor particuliere gebruikers (A-coöperanten). De maximale vergoeding van het kapitaal aan maximum 6% per jaar.
Foto
2. Partago bolt

In het tweede deel geven we cijfers over onze activiteiten. We bespreken het beeld van en de communicatie over Partago.
Vragen en antwoorden van de coöperanten.
  • Willen we onze communicatie bouwen rond onze coöperatieve identiteit? Ikzelf ben coöperant geworden omdat  het beeld van Partago als fris, jong, mooi, degelijk me sterk aansprak.
    • Partago is een coöperatie. We communiceren altijd dat we een coöperatie zijn, en willen nieuwe gebruikers de waarde van een coöperatie leren kennen. Het verhaal van Partago heeft echter vele lagen: naast de coöperatieve kant, willen we een gezonde stad, met een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk, modern autodeelssysteem. In de komende maanden willen we vooral nieuwe gebruikers voor onze elektrische auto's aantrekken, en bereiden we hierrond een nieuwe campagne voor.
  • Partago is opgericht in Gent. Hoe Gents zijn we?
    • Onze werking zal de eerstkomende jaren zich op Gent focussen. We willen hier een sterke community bouwen, rond een goede diensverlening. Naar investeerders toe beperken we ons echter niet tot Gent.
  • Hoe wil Partago zich positioneren ten opzichte van andere autodeelbedrijven?
    • We zijn als coöperatief bedrijf uniek. Dit willen we klaar en duidelijk communiceren. We verwachten van onze coöperanten ook ambassadeurs te zijn. Onze eerste auto's worden gebruikt via onze app, maar de dienstverlening is nog in ontwikkeling. Daarom focust de communicatie zich rond coöperatief engagement om onze stad leefbaarder te maken.
Foto
3. Partago werkt samen

In het derde deel bespreken we onze samenwerkingen waarop Partago bouwt.
Vragen en antwoorden van de coöperanten.
  • Hoe sterk beïnvloedt de beschikbaarheid van laadpalen de groei van Partago?
    • Het aantal laadpalen bepaalt de groei van Partago in deze eerste fase. Stad Gent heeft plannen om op korte termijn een aantal laadpalen te plaatsen. We zijn in contact met Stad Gent. Ook EANDIS heeft de opdracht gekregen laadpalen te plaatsen. Vandaag is het echter koffiedik kijken hoe en wanneer dit zal gerealiseerd worden. Verder zoekt Partago actief naar private partijen in Gent met terrein waarop we laadpalen kunnen plaatsen.
  • Waar staat de ontwikkeling van de app nu?
    • De eerste versie kan gebruikt worden en staat op de website. Deze versie werkt via de browser. Surf hiervoor naar http://app.partago.be. We hebben 3 auto's die via de smartphone app kunnen geboekt worden, en waarvan de deuren via de app geopend worden. We blijven testgebruikers toelaten om toekomstige versies uit te testen. De toekomstige versies zal je vinden in de app stores en zullen een snellere verbinding met de auto tot stand brengen.
  • Hoe staat Partago tegenover de herkomst van de energie uit de laadpalen?
    • Partago is voor hernieuwbare energie. We participeren in toekomstige projecten in Gent om de integratie van elektrische mobiliteit met hernieuwbare energie te onderzoeken. We kunnen genoeg energie produceren om elektrische auto's te laten rijden. Belangrijk om te weten: elektrische auto's gaan 2,5 tot 3 keer meer efficiënt om met energie dan verbrandingsmotoren. Nederlandse onderzoeken wijzen op een zeer sterke daling van emissies (minstens 20%), zelfs bij de huidige mix die nucleaire energie bevat, bij elektrische auto's ten opzichte van auto's met verbrandingsmotoren. Momenteel is er echter geen betrouwbaar aanbod om de elektrische auto's van Partago op 100% hernieuwbare energie te laten rijden. We volgen deze ontwikkeling uiteraard zeer nauwgezet op.
Foto
4. Partago telt

In het vierde deel bespreken we de cijfers van Partago. We leggen de balans en jaarrekening uit in eenvoudige woorden, en stellen ons prijsmodel voor.
Vragen en antwoorden van de coöperanten.
  • Kan een coöperant een elektrische auto aankopen en delen via Partago?
    • Ja. De coöperant kan in dit geval aanspraak maken op de Vlaamse en Gentse subsidies. Partago rust de auto uit en deelt hem. De coöperant die eigenaar is krijgt een maandelijkse vergoeding. Hij maakt gebruik van de auto als een normale gebruiker: hij koopt dus ook bundels om deze auto te gebruiken.
  • Gebruik wordt enkel maar afgerekend in tijd. Dit ligt voor sommige gebruikers moeilijk.
    • Gebruikers kopen één of meerdere bundels, goed voor 10 uur elektrisch rijden per bundel. Afrekenen per tijd is zeer transparant. De grootste kosten zijn vaste kosten voor Partago, daarom is afrekenen per tijd zinnig, ongeacht hoeveel kilometer je rijdt met de auto. Afrekenen per tijd helpt een 'fair use' van de auto te garanderen.
  • Hoe zijn de prijzen van Partago bepaald?
    • We doen niet aan winstmaximalisatie. We bepalen de prijzen in eerste instantie op basis van de kosten. We gebruiken hiervoor voorspellingen van bezetting van onze auto's. In de prijs internaliseren we alle kosten: we willen een fair en ethisch bedrijf worden, zonder ambigue praktijken. De coöperatie legt evenwel zijn gewicht in de schaal om goede prijzen bij de leveranciers, bv voor energie, te bekomen.
  • In de begroting voor 2016, hoe kan het dat de loonkosten stijgen bij de groei van het wagenpark?
    • De huidige loonkost van Partago is onder de marktconforme vergoeding. Dit wensen we zo snel als mogelijk marktconform te maken, binnen ethisch grenzen. Daarnaast is er een deel loonkost die lineair opschaalt met het wagenpark. De totale en relatieve loonkost zal hierdoor stijgen in het komende jaar.
  • Is het doel van partago om een heel sterke structuur te zijn die een idee uitdraagt. Of is het doel van partago om zo economisch optimaal mogelijk te zijn en de dienstverlening daar aan aan te passen?
    • In beide pistes is onze eerste betrachting een financieel gezond bedrijf te maken. We zullen geen toegevingen doen op de coöperatieve identiteit van Partago. Een autodeelbedrijf vereist enige schaalgrootte om rendabel te zijn. De schaal ligt tussen 30 en 40 auto's, maar zal uiteindelijk duidelijk worden op basis van de omzet in de komende maanden.
  • Kunnen we meer inzicht krijgen in het financiële plan van Partago?
    • We plannen op 23 september 2016 een algemene vergadering, waarop we alle coöperanten uitnodigen die meer inzicht in het financiële plan van Partago willen krijgen. De uitnodiging volgt in augustus.
Foto

Na de open en constructieve discussie praten we bij tijdens een kleine receptie. We danken de aanwezige coöperanten voor hun waardevolle bijdragen. We hopen jullie te mogen ontmoeten op één van onze volgende evenementen.

Het bestuur van Partago.

0 Opmerkingen

    Volg ons via

    Email
    Facebook
    instagram
    Twitter

    RSS-feed

    Categorieën

    Alles
    Av
    Burgercooperatie
    Energie
    Fijn Stof
    Gezondheid
    #groeneversnelling
    Impact
    Klimaat
    Luchtkwaliteit
    Mineralen
    Mobiliteit
    #partagopassagier
    Slowtravel
    Verhaal

    Archieven

    December 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    Oktober 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    November 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Augustus 2019
    Mei 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Augustus 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    April 2015
    Maart 2015

Over Partago
Partago is een burgercoöperatie voor elektrische deelauto's. Met Partago rij je 100% elektrisch. Start elektrisch autodelen in jouw buurt of doe mee met de bestaande buurten. Samen investeren we in milieuvriendelijk mobiliteit voor iedereen!

volg ons via Email nieuwsbrief
Partago cv -  Vlasgaardstraat 52, 9000 Gent - BE0606.986.111
Contacteer ons   -   Privacy beleid      -      Gebruiksvoorwaarden
Foto

Energie in
burgerhanden
Foto
  • Rij met Partago
    • tarieven
    • Handleidingen
    • Elektrische auto's >
      • Stadswagen Renault Zoé
      • Stadswagen Nissan Leaf
      • Bestelwagen Nissan e-NV200
      • Bestelwagen Renault Kangoo Z.E.
      • Busje Nissan e-NV200
    • Veelgestelde vragen
    • Leren rijden
  • Deel je auto
  • Zakelijk
    • Zakelijk gebruik
    • Proef
    • Mobiliteitsbudget
    • Partago Laadpunt
    • referenties
  • De coöperatie
    • Steun onze Projecten
    • Over cooperatief ondernemen
    • Jaarverslagen en downloads
    • Contact
    • Nieuws
  • Jobs
  • 🍭 Proefperiode
  • 🎁 Waardebon
  • ✨ Word lid