Deze zin uit The Lion King, Walt Disney's klassieker, wandelt met me mee door mijn leven. Verandering is leven. Soms kiezen we, soms worden we gedwongen. De eerste optie 'keuze' is al niet gemakkelijk. De tweede optie 'dwang' is aantoonbaar nog veel minder leuk. Maak je een bewuste keuze - zonder dwang, dan nog knaagt altijd het gevoel, is het de juiste keuze? Een nadeel dat je bij dwang niet hebt natuurlijk. Dan kunnen we het houden op klagen. Maar zeker bij nieuwe technologie en ontwikkelingen is er onzekerheid. Gevestigde waarden in de sector weten dit, en zaaien expres polemiek rond echte en vermeende risico's. Regelmatig krijg ik vragen over elektrisch rijden. Vaak aangezet door een negatieve berichtgeving in de media. De berichtgeving valt vaak het milieuvriendelijke imago aan van elektrisch rijden, in de regel met zeer boude uitspraken, soms met meer plausibele beweringen. Mijn antwoorden vertrekken altijd vanuit: wat is het alternatief? En is dit alternatief slechter of beter? Past het bij het menselijk gedrag? Een laatste reportage hierover deed 2 bezorgde vragen in mijn emailbox belanden. De eerste: "Is het waar dat de auto / batterij constant moet bijgeladen worden zelfs als hij niet rijdt?" Nee. Elke huidige batterij verliest een kleine hoeveelheid energie, maar bij onze elektrische auto's is dat onmerkbaar van dag tot dag. De tweede vraag is een beetje interessanter. "Quid pollutie in de streek van lithiummijnen in Chili?". Milieuvervuiling rond mijnbouw is een zeer oud zeer, dat zich niet enkel beperkt tot lithiummijnen, maar ook bij andere metalen die in auto's gebruikt worden. Maar batterijen worden echter steeds beter, gebruiken andere materialen, en kunnen goed gerecycleerd worden. Voor ik te ver op dit specifieke punt doorga - eerst even terug naar mijn vertrekpunt. Wat is het alternatief? Batterijen van elektrische auto's komen nu nog uit vervuilende mijnen, met lokale milieuschade tot gevolg. Dt is zeker niet goed en kan veel beter! Maar het alternatief, is dat beter? In ons geval: zijn verbrandingsmotoren minder milieuvervuilend? Laat ons eventjes de belangrijkste feiten bekijken. Verbrandingsmotoren pompen fijnstof, zwavel en roet de lucht in, afkomstig van zeer inefficiënte verbranding (30%) van diesel of benzine, gemaakt van olie uit oliebronnen aan de andere kant van de wereld, olie die in handen is van schandalig rijke corrupte regimes die vaak een loopje nemen met de democratie. Het transport van deze olie naar hier zorgt af en toe voor een gigantische milieuramp (herinner u Exxon Valdez, Deepwater Horizon, ...). En alle koolstof die in de bodem zit in de atmosfeer pompen verhoogt de CO2 nivo's van onze atmosfeer, met het broeikaseffect tot gevolg. Mag ik zeggen dat de schade die olie veroorzaakt op wereldnivo is talloze malen groter is?
Ik wil dat we allemaal zeer zuinig omspringen met materiaal en energie. Elk van onze acties heeft een effect op onze leefomgeving. En we moeten ons bewust zijn dat we ook problemen aan de andere kant van de wereld kunnen veroorzaken. Uit respect hiervoor wil ik dat we zoveel mogelijk delen wat we kunnen delen. En zeker in het geval van elektrische auto's! Gedeeld elektrisch rijden is daarom de beste optie voor onze automobiliteit. Op dit moment. We zijn er klaar voor. Doe je mee?
0 Opmerkingen
In onze nieuwsbrief:
Op zaterdag 23 april kwamen 24 coöperanten van Partago bijeen om de werking te bespreken. Dit is een verslag van de eerste algemene vergadering van Partago cvba.
In het eerste deel bevestigden we het doel van Partago om als burgercoöperatie een gezonde stad na te streven. Elektrisch autodelen maakt plaats vrij in de stad, vervuilt de lucht niet en heeft een rol in het promoten van hernieuwbare energie. We bespraken ook de werking van een coöperatie: gebruik en controle door de leden, waarbij mede-eigenaarschap van de coöperatie en de auto's cruciaal is. 1. Partago als coöperatie In het eerste deel bevestigden we het doel van Partago om als burgercoöperatie een gezonde stad na te streven. Elektrisch autodelen maakt plaats vrij in de stad, vervuilt de lucht niet en heeft een rol in het promoten van hernieuwbare energie. We bespraken ook de werking van een coöperatie: gebruik en controle door de leden, waarbij mede-eigenaarschap van de coöperatie en de auto's cruciaal is. Vragen en antwoorden van de coöperanten.
2. Partago bolt In het tweede deel geven we cijfers over onze activiteiten. We bespreken het beeld van en de communicatie over Partago. Vragen en antwoorden van de coöperanten.
3. Partago werkt samen In het derde deel bespreken we onze samenwerkingen waarop Partago bouwt. Vragen en antwoorden van de coöperanten.
4. Partago telt In het vierde deel bespreken we de cijfers van Partago. We leggen de balans en jaarrekening uit in eenvoudige woorden, en stellen ons prijsmodel voor. Vragen en antwoorden van de coöperanten.
Na de open en constructieve discussie praten we bij tijdens een kleine receptie. We danken de aanwezige coöperanten voor hun waardevolle bijdragen. We hopen jullie te mogen ontmoeten op één van onze volgende evenementen. Het bestuur van Partago. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
December 2022
|