In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de vijfde aflevering laten we Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck aan het woord.
"Vroeger ging ik met de auto naar de bakker"
Er is een tijd geweest waarin Leo verknocht was aan zijn auto. Maar nu is hij een multimodale mens. "Vroeger ging ik zelfs met de auto naar de bakker. Dat is beginnen veranderen toen ik in Brussel kwam wonen. Ik ben een fiets en een elektrische step gaan kopen, en een tienrittenkaart voor de metro. En ik gebruik veel vaker de trein. Ik gebruik mijn auto nog maar één of twee keer per week."
"Die verschuiving leverde mij veel quality time op. In de trein kan ik werken, mails lezen en sturen, boeken lezen en teksten schrijven. Ik zit veel minder vaak knarsetandend mijn tijd te verdoen in de file. Samenvattend: die shift heeft mijn levenskwaliteit verbeterd." We leven te verspreid
"Als men op het platteland klaagt dat er geen openbaar vervoer is, komt dat omdat men er te versnipperd leeft. Er kan geen rendabel openbaar vervoer voorzien worden. In stedelijke kernen lukt dat wel, in grote dorpen zelfs ook. Van zodra je te veel haltes hebt, met rond die haltes te weinig mensen, heb je geen kritische massa."
"Hoe verspreider je woont, hoe meer kilometers je rijdt. Van alle Europeanen spendeert de Belg daardoor het grootste bedrag aan auto's kopen en onderhouden. Onze ruimtelijke ordening is auto-afhankelijk gemaakt. De hoofdoorzaak van die mobiliteitsvraag is verspreid wonen. Met trouwens ook veel persoonlijke CO2-uitstoot en fijn stof tot gevolg. Thuisverplegers rijden in Vlaanderen 600.000 km per dag. Dat is drie keer rond de aarde!" Sinds wanneer doen we dit eigenlijk?
"Zo gespreid wonen, dat doen we nog geen 60 jaar. Het zit dus niet 'in ons DNA'. Het ontstond toen onze steden vuilnisbakken werden. De mensen met geld trokken weg uit de vuile steden. En dat werd ondersteund door subsidies: je had eerst buurtspoorwegen en toen kwam de goedkope wagen. Toen dit systeem nog niet meteen een impact had op de natuur, en er nog geen fileleed was, leek het erg goed en logisch."
Bijna verkeersvrije steden
"Bij de ideale mobiliteit schakel je vlot over, zonder iets te moeten bezitten. Van deelfiets op bus, van bus op trein, van trein op deelfiets. En ik denk ook dat we naar bijna verkeersvrije steden kunnen evolueren. Wagens zullen daar nog een plaats hebben, maar het zullen deelwagens zijn die efficïent gebruikt worden. Geen eindeloze stroom meer van blikken dozen."
Bekijk de volledige babbel met Leo Van Broeck
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Juni 2024
|