Het bestuur heeft beslist om het faillissement van Partago aan te vragen. Dit is maandag 3 juni bekendgemaakt op een algemene vergadering in Gent.
De doelen van het Herstelplan 2023 zijn niet behaald. Daarom besloot het bestuur in 2023 om flink te bezuinigen en de voertuigen te verkopen aan CoopStroom, een coöperatie die ook elektrische deelauto's exploiteert. Dankzij een overeenkomst tussen CoopStroom en Partago kon Partago de deelauto's van CoopStroom blijven aanbieden aan haar gebruikers via de Partago-app. Hiervoor betaalde Partago een voordelig tarief aan CoopStroom. Dit zorgde voor rendabiliteit, leidde tot een positief resultaat in 2023 en gaf Partago tijd om nieuwe activiteiten te onderzoeken op basis van haar expertise in autodelen. Deze voordelige overeenkomst stopt eind juni. Omdat er geen nieuwe samenwerking met CoopStroom is bereikt voor na juni 2024, waarbij de focus lag op het benutten van Partago's expertise, ziet het bestuur geen mogelijkheid meer voor rendabele activiteiten. Daarom heeft het bestuur besloten Partago te stoppen. Er wordt momenteel juridisch advies ingewonnen. Wat met de gebruikers van Partago en rijbudget? Gebruikers van Partago kunnen tot eind juni hun rijbudget oprijden. Via de Partago app kunnen ze dus tot eind juni rijden met de deelauto's van CoopStroom en Klimaan. Op 14 juni stopt de mogelijkheid om rijbudget aan te kopen. Rijbudget wordt niet terugbetaald. Abonnementen worden niet meer automatisch verlengd en deze gebruikers moeten voor hun abonnement enkel tot 14 juni betalen, waarna hun abonnement stopt. Om de pijn van het ongemak dat Partago stopt te verzachten, hebben andere autodeelorganisaties voordelen aangeboden aan elke coöperant van Partago. Opgelet: rijbudget bij Partago wordt niet overgedragen naar deze partners.
Tip, combineer de voordelen. Je kan lid worden bij meerdere aanbieders en de voordelen combineren. Wat met de winwinleningen? Winwinleningen zijn 30% gewaarborgd door de Vlaamse overheid. Je vindt de procedure voor terugvordering op de website van PMV, onder de paragraaf "Wat bij een faillisement?". Wat met de aandeelhouders van Partago? De aandeelhouders zijn hun inleg kwijt. Er wordt geen uitbetaling van aandelen uitgevoerd. Wij willen al onze coöperanten en sympathisanten van harte bedanken om samen met ons te pionieren en te durven elektrisch coöperatief autodelen op de kaart te zetten in Vlaanderen en daarbuiten. Al is het niet meer onder de vlag van Partago, het elektrisch coöperatief autodelen leeft en groeit verder onder The Mobility Factory, Coopstroom en Klimaan en alle actieve gebruikers van de deelauto's.
12 Opmerkingen
Partago is een burgercoöperatie van hier. Als coöperatie betrekken we onze gebruikers in de beslissingen, in alle transparantie. Want onze gebruikers zijn onze aandeelhouders, coöperanten genoemd. Bij Partago ontvangen onze coöperanten regelmatig waardevolle informatie en vragen we hun input. Want mobiliteit willen we in de handen van de burgers.
Het opzetten van een echt elektrisch deelautobedrijf is geen eenvoudige onderneming. Maar bij Partago hebben we al 8 jaar geïnvesteerd en ons volledig toegelegd op elektrische deelauto's. Hoewel we momenteel nog niet rendabel zijn, zijn we vastberaden om daar verandering in te brengen! Daarom heeft ons bestuur een algemene vergadering bijeengeroepen, die van cruciaal belang was. Het bestuur heeft namelijk een gedetailleerd herstelplan opgesteld, waar we ontzettend enthousiast over zijn. En dat plan hebben we naar al onze coöperanten gestuurd. We nodigden elke coöperant uit om deze belangrijke bespreking bij te wonen tijdens onze bijzondere AV. Ons plan rust op de introductie van een nieuw jaarabonnement, de kilometerpakketten. Dit is een aantrekkelijk jaarabonnement dat perfect aansluit bij de behoeften van onze coöperanten. Na een intense beraadslaging van maar liefst 2,5 uur heeft de AV het plan van ons bestuur met veel enthousiasme goedgekeurd, met een paar toevoegingen aan het oorspronkelijke plan. De goedkeuring van dit plan betekent dat Partago de deelauto's die geen steun van de gemeenten ontvangen, opnieuw zal positioneren op basis van de inschrijvingen voor onze nieuwe kilometerpakketten. Ook niet-coöperanten kunnen meedoen op de kaart http://deelauto.coop. Alle details over deze kilometerpakketten vind je op onze website, er zijn reeds 66 intekeningen! We streven ernaar om elke deelauto een doel van 16.000 km te geven. Als coöperant kun je kiezen uit kilometerpakketten variërend van 500 tot 8.000 km per jaar. Zo is er altijd een pakket op jouw maat. Met deze unieke stap hopen we dit jaar rendabel te zijn op basis van onze inkomsten uit autodelen. Enkel zo kunnen we een solide basis leggen voor meer coöperatieve deelauto's in heel Vlaanderen. We bewonderen alvast onze geweldige coöperanten om dit avontuur tot zo ver te hebben gebracht. We kijken hoopvol naar de toekomst van coöperatieve elektrische deelauto's, voor iedereen, overal. Onze nieuwe kilometerpakketten zijn top Een vast bedrag per maand. Geen verrassingen, veel flexibiliteit. Maar voor we verder gaan... We vallen maar meteen met de deur in huis. Deze kilometerpakketten zijn de belangrijkste lancering die Partago ooit zal doen. Waarom? Partago zal zijn elektrische deelauto's op korte termijn herschikken. Hiervoor kijken we naar het aantal kilometerpakketten. Wie heeft ingetekend, en waar? Zones met te weinig intekeningen, daarvan verplaatsen we de auto's naar zones met meer vraag. Maar waarom? Omdat Partago dit jaar rendabel wil zijn. Rendabiliteit kunnen we enkel bereiken met dit nieuwe jaarabonnement. Daarop kunnen we bouwen. Dit lange termijnengagement heeft Partago nodig. Ons doel? Tegen 6 juli 44 deelauto's met voldoende kilometerpakketten. Voldoende pakketten, dat is 16 000 km per auto, tegen 6 juli. Ok, ik heb het door. Het is belangrijk. Show me the deal met de kilometerpakketten. Voor een vast bedrag per maand ontvang je een hoeveelheid kilometer dat je kan oprijden gedurende één jaar. De pakketten starten vanaf 1 000 km tot 8 000 km per jaar. Een kilometerpakket kan je gebruiken voor alle Partago deelauto's. Je betaalt dus enkel voor de kilometers die je op rijdt, we rekenen geen tijd aan. Enkele voordelen van een kilometerpakket
De kilometerpakketten starten aan 59 euro per maand met een activatiebijdrage van 125 euro. Hoe groter jouw gekozen pakket, hoe voordeliger elke rit. Ik ben er klaar voor! Hoe doe ik mee?Doe mee via deelauto.coop. Ja, deelauto.coop is van onze coöperatie. Ga naar de online kaart op deelauto.coop. Kies jouw auto op de kaart, en teken in op een kilometerpakket. Onderstaand filmpje toont je hoe dat werkt. Heeft een auto 16 000 km per jaar aan kilometerpakketten? Dan blijft de Partago deelauto daar. Belangrijk om te weten: enkel bij 100%, dus intekeningen voor 16 000 km per jaar, gaat jouw pakket in. Als er niet voldoende engagement is, dan start jouw pakket niet. Geen risico dus! Hoe het praktisch in zijn werk gaat? Dat tonen we in onderstaand filmpje. O ja, en onthou, vele kleintjes maken een groot! Ook voor kleine gebruikers is ons kleinste kilometerpakket Pakket 1000 interessant. Dus bekijk het hier en teken in. Partago is een burgercoöperatie die enkel investeert in 100% elektrische auto's. Samen activeren we onze elektrische dromen! 😊 Het Partago team "Coöperanten dragen actief bij tot de realisatie van het doel, de coöperatieve finaliteit en het voorwerp van Partago." Dit is waarschijnlijk de belangrijkste zin uit de vernieuwde statuten van Partago. Partago is een coöperatie en dat zie je aan de statuten. Een coöperatie is een bedrijf waarvan de gebruikers samen eigenaar zijn. Want elke gebruiker koopt bij inschrijving een aandeel van Partago. We doen dat omdat we propere lucht heel belangrijk vinden en onafhankelijk willen zijn van fossiele brandstoffen. In de statuten vind je ook het doel van Partago: "Partago wil door onderlinge samenwerking bijdragen tot een duurzame samenleving en dit door het leveren van mobiliteitsoplossingen." Het aandeel van Partago geeft inspraak in de coöperatie. Elke coöperant heeft één stem. Het bestuur nodigt alle coöperanten, ook jij, uit tijdens de algemene vergaderingen (AV). De beslissingen van de AV zijn bindend voor alle coöperanten. De algemene vergadering van 13 mei was 'buitengewoon' (een buitengewone algemene vergadering BAV), wat wil zeggen dat er over belangrijke punten gestemd werd. De BAV van 13 mei heeft de nieuwe statuten goedgekeurd in het bijzijn van notaris Parmentier (Gent). Alle voorgestelde wijzigingen, buiten één voorstel, zijn goedgekeurd door de BAV. Het voorstel dat de stemming niet doorstond, betreft de verlenging van de minimale duur van het lidmaatschap in Partago naar 5 jaar. De minimale duur van lidmaatschap blijft dus 2 jaar voor gebruikers (A-coöperanten) en 4 jaar voor investeerders-coöperanten (B-coöperanten) in Partago, na deze periode kan de uittreding aangevraagd worden. Bezorgheid bij de AV over de rendabiliteit leidt tot actie Het bestuur heeft de financiële resultaten voorgesteld. De enorme prijsstijgingen in energie zorgden voor neutraliseren van significante gerealiseerde besparingen (onder meer in verzekering en bedrijfskosten). Het resultaat in 2022 eindigde daarbij opnieuw negatief en dit baart de AV ernstig zorgen. Het eigen vermogen van de coöperatie is negatief. Het bestuur werkt aan een rendabiliteitsplan om het negatief eigen vermogen te herstellen op de kortst mogelijke termijn. Als eerste stap zal het bestuur pollen naar engagementen bij de coöperanten. Hierbij stellen we aan jou ons nieuw jaarabonnement voor. Het is een perfecte aanvulling op het prepaid rijbudget en Coop Formule. Het is interessant voor zowel kleine als grote gebruikers. Kan en wil je je engageren voor een langere periode, dan biedt Partago jou de beste prijs om elektrisch te rijden. Je ontvangt binnenkort een e-mail met meer uitleg hierover. De tweede stap van het plan is de zones die te weinig gebruikers of engagementen hebben sluiten of verplaatsen. Enkele zones die gesteund zijn door gemeenten zijn vrijgesteld van sluiting. Op dinsdag 30 mei komt de Adviesgroep, het bestuur en partners van Partago samen om dit herstelplan te bespreken. Het resulterende plan wordt voorgesteld op een volgende bijzondere AV van woensdag 28 juni om 19:00 en gestemd. Save the date. Op de volgende BAV van woensdag 28 juni 2023 om 19:00 stelt het bestuur het rendabiliteitsplan voor, en een samenvatting van de ingetekende jaarabonnementen. De coöperanten ontvangen een uitnodiging met agenda en documenten voor deze vergadering 2 weken voor de BAV. De vergadering vindt plaats op de Watt Factory, Vlasgaardstraat 52, Gent. Oproep om deel te nemen aan de Adviesgroep Sinds midden 2022 kan je als coöperant deelnemen aan de adviesgroep van Partago. Het is een groep van coöperanten die naast de bestuursploeg staat. Maandelijks bespreken ze eigen gekozen onderwerpen en onderwerpen aangeleverd door het bestuur. Meedoen kan door een e-mail naar [email protected] te sturen.
Tijd voor extra deelauto's Partago investeert reeds 7 jaar enkel in 100% elektrische deelauto's. En met succes. Nieuwe Partago buurten vragen nu om nieuwe 100% elektrische coöperatieve deelauto's. Ze zijn nodig. Partago wil 250.000 euro vers kapitaal ophalen. Dit dient specifiek om nieuwe 100% elektrische auto's te kopen voor onze nieuwe buurten. We investeren in Renault Zoé E-Tech EV60. Met een bereik van 360 km en snel opladen aan elke laadpaal is deze ruime stadsauto de perfecte deelauto. Doe mee, versterk Partago Partago is een burgercoöperatie. Dit wil zeggen dat elke gebruiker een stukje mede-eigenaar is. We rekenen dus voor de volle 100% op bestaande leden en nieuwe leden voor investeringen. Zo blijven we een onafhankelijk en autonoom burgerbedrijf. Rij je regelmatig met Partago? Overweeg dan om de coöperatie te versterken en kapitaal te voorzien. Deel je eigen auto met Partago Heb je zelf een elektrische auto, of wil je een nieuwe elektrische auto kopen? Dan kan je hem delen in het netwerk van Partago. Zo geniet je van lagere kosten, Partago zorgt voor alles. En zo creëer je impact in jouw buurt. Samen bouwen we een nog sterker netwerk! Drie nieuwe Partago buurten in de maak Feest! 🎉 We starten binnenkort in Zulte, Kraainem en Deurne. We hebben hiervoor aanbestedingen van de overheid gewonnen. Zij dragen een steentje bij in de opstartkost. Dit zijn dus 6 nieuwe voertuigen van onze coöperatie die financiering zoeken! Steun jij ook deze nieuwe projecten? Zo start je een nieuwe Partago in jouw buurtDoe net zoals reeds 25 burgers en prik ook jouw locatie op deelauto.coop. Zo weten wij dat je een deelauto wilt! De locatie blijft 3 maand actief staan. In deze drie maand kunnen we samen nog buren overtuigen! Iedereen in jouw buurt kan meedoen met jouw locatie. Ze klikken op jouw locatie op de kaart. Iedereen kiest hoeveel kilometer gebruik ze zullen maken van de toekomstige deelauto. Je kan kiezen tussen 1.000 tot 8.000 km per jaar. Is er 18.000 kilometer per jaar verzameld voor jouw locatie? Feest! 🎉 Dan houden wij ons woord en komen we af met een elektrische deelauto! Het platform deelauto.coop heeft Partago speciaal ontwikkeld om burgers de kans te geven samen elektrisch autodelen op te starten in hun buurt, in eigen beheer en in mede-eigendom. "Steeds verbinden met de laadpaal!", dat moet nu van de overheid. Op plaatsen voorzien van een publieke laadinfrastructuur, moeten de elektrische of hybride elektrische voertuigen altijd geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur. Dat is een nieuwe wet. Niet-aangesloten zijn aan de laadpaal kan dus een GAS-boete van 58 euro opleveren. Opletten dus! Partago heeft sinds jaar en dag het principe: parkeer je aan de laadpaal, verbind dan ook met de laadpaal. We sturen boetes altijd door naar de gebruikers. Van Buddy tot Ambassadeur - 19 oktoberWelkom! Buddies zijn actieve Partago coöperanten die anderen helpen. Buddies nemen testritjes op met nieuwe gebruikers, checken het opladen als nodig, en staan samen op evenementen. Vrijwillig en wanneer het hen past! Zo bouwen ze samen aan een sterke coöperatie en goede buurt!
Wil je buddy worden? Kom af en leer over onze coöperatie! Je leert hoe we werken op ons overlegplatform en hoe we nieuwe mensen welkom heten in onze coöperatie. Je ontvangt een Partago T-shirt (zolang de voorraad strekt, enkel voor coöperanten).👕
Laat weten dat je komt door een emailtje naar ons. Met gepaste trots én tonnen enthousiasme presenteren we deelauto.coop, onze interactieve online kaart waarop je nieuwe locaties kan voorstellen voor een elektrische deelauto van Partago. Want samen maken we van autodelen een nationaal succes! Hoe werkt deelauto.coop?Op deelauto.coop vind je een kaart waarop onze actieve locaties aangeduid zijn met een felgroene pin. Staat er in jouw gemeente of stad nog geen Partago-deelauto? Klik dan op de knop ‘Stel een locatie voor’ en zet je woonplaats letterlijk op de kaart! 📍 Wat gebeurt er daarna? Wanneer je een locatie voorstelt, teken je in op een van onze jaarpakketten, die al starten vanaf 1.000 km per jaar. Vanaf dan is het alle hens aan dek om zoveel mogelijk buren te laten intekenen op jullie deelauto! Want enkel als er voor minstens 18.000 km is ingetekend, brengen we onze deelvoertuigen tot bij jou. Om je hierbij te helpen, ondersteunen we je met online promotiemateriaal. En er is meer. Word je Partago lid, dan schenken we je Partago-rijbudget twv. 150 euro om testritten voor jou en je buren te reserveren. De campagne loopt 3 maanden. Haal je het doel niet? Jammer, maar uiteraard betaal je dan niets. Je locatie verdwijnt van de kaart. Verzamel je hele buurt rond elektrisch autodelen!Klaar om een deelauto van Partago naar jouw buurt te halen? Klik dan op de onderstaande knop en start vandaag nog je campagne! Ready, set, go! 🚀
Trots verwelkomen we Oxfam Wereldwinkel Gent Centrum! 🥰 Dat zien we graag! Ethische en faire producten uit de wereld bij Oxfam! Superlekkere chocolade trouwens. Oxfam's producten zorgen voor een leefbaar inkomen voor producenten en boeren in het zuiden. Dat doen ze door langdurige samenwerkingen aan te gaan en faire prijzen te garanderen. Oxfam Wereldwinkel Gent-Centrum doet nu hun vervoer met de 100% elektrische bestelwagens van Partago! Lynn Van Beveren, coördinator: "Oxfam werkt samen met coöperaties in het Zuiden. Zij worden door de klimaatopwarming extra getroffen. Ons steentje bijdragen door lid te worden van Partago, coöperatie in elektrische deelauto's, en zo zelf fossielvrij te leveren, is maar een logische stap voor ons!" Oxfam Wereldwinkel Gent Centrum vind je in de Lammerstraat nabij het Zuid. Het is de grootste wereldwinkel van Gent. Je vindt er een ruim aanbod eerlijke en kwalitatieve producten. Je vindt ons nu ook in de Olympus Mobility app! Olympus Mobility is een app die je krijgt van je werkgever. Met deze app kan je mobiliteit boeken, zoals trein, tram, deelsteps en nu ook Partago! De Olympus Mobility app lijst al jouw ritten op, van de verschillende diensten. Je kan dan aanduiden welke ritten voor het werk zijn, en jouw werkgever betaalt deze ritten dan terug via het mobiliteitsbudget! Handig! Heb je Olympus Mobility via het werk? Kies Partago in de Olympus Mobility en rij fossielvrij! 🥰 Alles over Olympus Mobility hier Hybride vergadering zowel live als online gevolgdAuteur Joachim Jacob. De vergadering heet 'algemeen' omdat alle coöperanten hierop uitgenodigd zijn. Het is een uniek moment in het jaar. Het bestuur van Partago stelt de activiteiten en resultaten van het vorige jaar voor. Zo brengen we transparantie en democratie in de praktijk! Dit jaar viel de algemene vergadering op zaterdag 23 april 2022, en we behandelden het boekjaar 2021. Om deelname en interactie aan de vergadering te maximaliseren, kon je de vergadering meevolgen zowel fysiek – op het kantoor te Gent – als digitaal – via een online videocall. Je vindt de documenten en presentatie op ons overlegplatform Loomio (klik om de documenten te raadplegen). Daar kan je ook vragen voorafgaand aan de AV vinden. Voor de algemene vergadering 2022 hadden negenenveertig coöperanten zich ingeschreven. Dit is 5% van het aantal coöperanten. Veertien coöperanten waren fysiek aanwezig, 20 volgden online mee. Wist je dat de vierde zaterdag van april in onze statuten staat neergeschreven als vaste dag van onze algemene vergadering? Dat is dus elk jaar dezelfde dag. Zet dus maar in jouw agenda voor volgend jaar: zaterdag 22 april 2023. Het jaarverslag geeft een algemeen overzicht van 2021Het jaarverslag 2021 vat onze impact en resultaten samen in 2021. Je vindt het samen met alle vorige jaarverslagen op de pagina 'Jaarverslagen'. Punten om mee te nemen: Partago overschreed de kaap van 1.000 coöperanten! Het aantal gebruikers van onze deelauto's steeg met 27% naar 780 unieke gebruikers in 2021. Ook op milieu- en klimaatvlak boekten we een mooi resultaat, met 750.000 km aan elektrische ritten! Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2020. De kosten en inkomsten zijn ongewijzigd ten opzichte van 2020. We boekten vorig jaar een verlies. De inkomsten uit onze kernactiviteit (autodelen) steeg met 35%, en is nu drie vierde van de totale inkomsten. De platformdiensten, dat is het aanbieden van onze deelapplicatie aan bedrijven om zelf auto's (intern of publiek) te delen, is sterk gedaald en leverde de minste inkomsten in 2021. Subsidies voorzien slechts voor 14% van onze werkingsmiddelen. Langs kostenzijde heeft het bestuur in 2021 heronderhandeld met belangrijke leveranciers om de kosten te verminderen, zoals verzekering en IT. De effecten hiervan treden in werking in 2022. Het is positief dat 89% van de financiering van Partago voorzien wordt door ofwel coöperanten (via deelbewijzen, inbrengen van voertuigen, klantenkrediet) ofwel achtergestelde leningen. Toch is eind 2021 het netto-actief negatief, door de verrekening van de verliezen van de laatste jaren die afgetrokken werd van de inbrengen ('kapitaal'). Nieuwe aanvragen tot uittredingen komen op de wachtlijst en worden niet uitgevoerd. In 2021 hebben we als laatste stap van ons Plan van Aanpak een crowdfunding uitgevoerd die ons meer middelen verschafte. De liquiditeit eind 2021 is 2,59 (vlottende activa gedeeld door de schulden op ten hoogste één jaar) en dat is een goede score. Naast de goedkeuring van de agenda gaf de algemene vergadering een positief antwoord op volgende vragen: Keurt u de jaarrekening van 2021 goed? (25 voor, 0 tegen). En geeft u kwijting aan het bestuursorgaan? (24 voor, 1 tegen). Nieuw in 2022: deelauto.vlaanderen In de loop van 2022 onthullen we deelauto.vlaanderen. Via deze online kaart van Vlaanderen duiden burgers aan dat ze Partago in hun buurt willen. Je tekent in op een hoeveelheid gebruik. Vanaf voldoende engagement in een buurt, door voldoende buren, start onze coöperatie een elektrische Partago deelauto inclusief de dienstverlening en laadstation. Zo groeien we rendabel en van onderuit, op vraag van burgers. Daar zijn we sterk in en daar willen op inzetten. Als je de kaart mee wil uittesten, vind je meer informatie op Loomio. Nieuw in 2022: adviesgroep Pionieren in elektrische deelauto’s is een hele uitdaging. Een die we met veel gedrevenheid opnemen sinds 2015. We willen een echte gebruikerscoöperatie. Dat wil zeggen: lokale mobiliteit in handen van burgers. Veel uitdagingen kruisen ons pad, zoals financiering van nieuwe coöperatieve auto’s, de beschikbare laadpalen, aantrekken van nieuwe gebruikers, het wagenparkbeheer, de keuze van nieuwe automodellen, transparantie en betrokkenheid vergroten in de coöperatie. We zijn zeer trots op onze coöperanten zoals jou! Keer op keer is gebleken dat jullie veel expertise kunnen aanbrengen. Het bestuur wil verder bouwen op jullie expertise, ervaringen en verwachtingen. Daarom stelt het bestuursorgaan een Partago Adviesgroep in. Deze groep van coöperanten organiseert zichzelf, met ondersteuning van Partago waar nodig, en overlegt in een veilige omgeving. Met de waardevolle adviezen en inzichten, samengevat in Adviesnota's, hoopt het bestuur onze coöperatie te versterken en betere beslissingen te kunnen maken. Drie coöperanten hebben zich reeds aangemeld. Doe mee met de adviesgroep! Check hier om in te schrijven in de Adviesgroep (via Loomio). Vragen van de AV Voorafgaand aan de AV kon je vragen stellen via Loomio. Hieronder een korte samenvatting van de vragen, die je volledig kunt raadplegen op Loomio. Hartelijk dank aan de vraagstellers!
“Starten we terug met infosessies nu coronamaatregelen afgebouwd zijn? Onze dienst tonen werkt beter dan flyers. (Peter)” Gerelateerde vraag: “Het huidige budget voor communicatie en marketing bedraagt 5% van de kosten. Kan hiervoor geen navenant budget vrijgemaakt worden uit de eigen middelen om professionele campagnes op te starten? (Farid)” Volgende marketingacties waren belangrijk in 2021. In 2021 hebben we een professionele online campagne gehouden (ism Magelaan cv) voor 6.000 euro, zonder echter versnelling in werving en verkoop vast te stellen. Occasioneel voeren we online promotie op Google en Facebook. In 2021 hebben we samenwerkingen opgestart met burgercoöperaties in kader van CEDAN. We bereiken ongeveer 75.000 burgers. Als zij lid zijn van één van de coöperaties aangesloten bij CEDAN, kunnen zij een gratis Partago account aanmaken Dit kanaal zorgt momenteel ongeveer 10% van de omzet van Partago. De laatste belangrijke marketingactie: nieuwe leden ontvangen een Waardebon die ze kunnen schenken aan geïnteresseerden. We verkopen ook Waardebonnen aan partners, die ze op hun beurt verspreiden aan hun klanten of in hun netwerk. Evenementen zelf organiseren of aanwezig zijn op externe evenementen is één van de mogelijke kanalen naar nieuwe gebruikers. Uit onze ervaring, ook reeds in pre-corona-tijden, blijkt dat evenementen veel tijd en energie vergen voor het team, en niet het meest efficiënte kanaal is. Als we zelf organiseren komt er te weinig volk op af om te verantwoorden, op externe evenementen is de fractie van geïnteresseerden vaak te laag. Als efficiënt alternatief kunnen geïnteresseerden een gratis testrit aanvragen via onze website. We melden deze aanvragen aan de buddies, die dan zelf persoonlijk afspreken met de geïnteresseerde. De buddy geeft uitleg over de app, opladen en elektrisch rijden. Het blijkt dat deze aanpak veel efficiënter is. We merken wel dat we niet in alle gebieden (voldoende) actieve buddies hebben. Bij deze een oproep aan jou, om de Loomio-groep buddies te volgen! Het is leuk om buren te leren kennen en ze iets nieuws laten ervaren. :-) “Moeten we de schuldenlast van de coöperatie niet afbouwen met de middelen van de crowdfunding? De rente zal stijgen. (Farid)” Bedrijven gebruiken leningen en andere types van schulden om de werking te financieren. Schulden, dus financiële middelen van externe partners (niet-coöperanten), staat tegenover ‘eigen vermogen’, dat zijn de middelen aanbracht door de verkoop van deelbewijzen (dus door coöperanten). Er is 1 miljoen euro aan inbrengen in ‘eigen vermogen’ sinds de start van Partago. Er is zeshonderdduizend euro aan schulden in 2021. De gemaakte schulden zijn aan een vaste rente, niet aan een variabele rente. De coöperatie zit daar veilig. De schulden komen onder de vorm van achtergestelde leningen (288 duizend euro) en een krediet door Triodosbank (199 duizend euro). De gezondheid van een bedrijf wordt afgemeten aan de hoeveelheid ‘eigen vermogen’ ten opzicht van de schulden. Omdat Partago nog niet rendabel is, maakt onze coöperatie verlies. De som van het verlies over de jaren heen wordt afgetrokken van het ‘eigen vermogen’. Een groot deel is wel tot nu toe gefinancierd met eigen vermogen. Samen met de vaste rente van de huidige contracten, zullen we de leningen niet vervroegd afbetalen. Een bedrijf kan een optimale hoeveelheid aan externe financiering onder de vorm van schulden hebben, en Partago zit nog niet aan dat gezonde plafond volgens het bestuur. Het negatief eigen vermogen zorgt er wel voor dat onze huidige bank geen nieuwe lening wenste toe te kennen aan Partago in 2021, ondanks dat meeste financiering van de coöperatie door coöperanten gebeurd is (zowel schulden als inbrengen in eigen vermogen). Daar zoekt de coöperatie verder een alternatief voor. “Zou het voor de coöperatie niet interessant kunnen zijn om het wagenpark open te stellen voor niet-coöperanten waarbij occasionele gebruikers via de app een deelauto zouden kunnen in gebruik nemen zonder verdere verplichtingen? (Farid)” Eén van de coöperatieve waarden, is een financiële link van de gebruikers met de coöperatie (zie hier voor de 7 coöperatieve principes). We willen in eerste instantie dit principe van eigenaarschap versterken en niet verwateren. De drempel bij Partago wordt door sommigen als hoog ervaren, aan de andere kant zorgt dit ervoor dat we zeer kwalitatieve gebruikers hebben. Het loslaten van de financiële band met de coöperatie en dus niet-coöperanten toelaten tot onze auto’s vergt een aparte inschrijvingsproces, waarbij we toch nog steeds een waarborg nodig hebben. Andere vragen dringen zich hierbij op: moeten we een hogere maximumfactuur bij schade instellen voor niet-coöperanten, moeten we een beperking van gebruiksduur instellen om geen conflict te hebben met onze coöperanten? Sommige van onze concurrenten vragen ‘enkel’ een kredietkaart bij inschrijven, waarbij zij een bedrag reserveren op de kaart. Dit bedrag is altijd een veelvoud is van één Partago deelbewijs. Gebruikers krijgen geen inspraak en transparantie. Deze concurrenten ervaren ook een hogere schadelast aan hun voertuigen dan Partago. De grootste speler van Vlaanderen vraagt een bedrag dubbel zo hoog, als storting, in vergelijking met het bedrag van ons deelbewijs. De gepercipieerde hoge drempel is dus relatief. Conclusie: de piste van ons wagenpark openstellen voor niet-coöperanten heeft momenteel geen principiële goedkeuring van het bestuur, en ligt ook momenteel niet voor voor onderzoek. Waarom nieuwe tarieven? De reden was een vraag van onze gebruikers naar meer eenvoud en transparantie. Want uit een grote enquête bij Partago coöperanten in 2020 kwam als belangrijkste verbeterpunt "Eenvoudigere en transparantere tarieven". We gingen er mee aan de slag. Het proces duurde relatief lang, want prijzen zijn iets wat we niet regelmatig veranderen. Zeker niet in onze burgercoöperatie. De laatste prijswijziging is ook al van 3,5 jaar geleden. Na talloze gesprekken met gebruikers en met partners van het CEDAN netwerk zijn nu de nieuwe tarieven klaar. We denken dat ze voldoende eenvoud en transparantie bieden, terwijl voor iedereen er toch een geschikte formule is. De nieuwe tarieven gaan in op 1 januari 2022. Je kan de nieuwe tarieven hier raadplegen. Hieronder lijsten we op wat er verandert. Eén Prepaid Rijbudget De huidige Kleine en Grote Bundel verdwijnen. In plaats daarvan komt er één product in de app: Prepaid Rijbudget van €100. Zo kan je rijbudget op jouw Partago rekening opladen. Eenvoudige ritprijs
Prepaid comfort Je kan kiezen om maandelijks via domiciliëring één of meer Prepaid Rijbudget van €100 aan te kopen. De Coop Formule: rijden met een zee van tijdOnze premium formule is de Coop Formule. Voor een vaste bijdrage betaal je alle tijd van je ritten in de komende maand op voorhand. We rekenen dus geen tijd aan voor jouw ritten! Dit verlaagt stress tijdens het gebruik. De prijs van de Coop Formule wordt 75 euro per maand. Je betaalt voor 3 maand Coop Formule ineens. Na 3 maand verlengt de Coop Formule automatisch. Je kan de Coop Formule stoppen in de app. Bij de Coop Formule rekenen we jouw ritten af op basis van de energie die je verbruikt hebt. De energieprijs is dezelde als bij Prepaid, dus 1,50 euro / kWh. Op het eind van de maand ontvang je de maandafrekening voor jouw gebruik van de vorige maand. Nieuw bij de Coop Formule: wanneer je een reservering niet gebruikt, we je de tijd aanrekenen. Ook wanneer je te laat annuleert - dit is minder dan 24 uur op voorhand - dan rekenen we je de tijd aan. Zeg dag tegen 'credits' Sinds het begin van Partago gebruiken we een credit-systeem om de prijs van jouw rit te berekenen. Hierbij telden we het aantal credits dat jouw rit verbruikte. En we rekenden dan de credits af. Het systeem van credits verdwijnt nu dus vanaf 1 januari. Hoewel zeer krachtig om een faire prijs te berekenen, was het niet transparant genoeg. Overgang op 4 januari Bij de ingang van de nieuwe tarieven blijft jouw huidige rijbudget behouden. Je vindt jouw rijbudget in euro in de app, onder het menuutje 'Credits'. De ritten die je boekt vanaf 1 januari 2022 zullen aan het nieuwe tarief aangerekend worden. Alle details Alle details vind je op deze pagina.
|
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Juni 2024
|