Partago rijdt meer en meer op hernieuwbare energie! Dankzij onze samenwerking met coöperatie ZuidtrAnt, mooi uitgelegd in onderstaande video. Samen verleggen we grenzen! 💚
1 Opmerking
Partagonisten Nele Weckhuyzen en Kurt Van Dingenen delen hun ervaringen op hun blog https://kiesdejuistemotor.blogspot.com/. Hieronder een kort extract. "Wij hebben geen eigen auto meer op de oprit staan. Dat geeft ons de kans om ruimer te denken. De grootste uitdaging die wij ondervinden, is een vakantie regelen als we wat verder of langer willen weggaan. Daarom startten we deze blog over onze ervaringen. Benieuwd? Misschien kijk je nadien anders naar persoonlijk autobezit en lijkt een eigen auto (of twee...) minder die voor de hand liggende investering op vlak van geld, ruimte en impact op klimaat. Welkom op deze blog!
Onze reis door Frankrijk met als gehoopte bestemming de Pyreneeën tegen de Atlantische kust startte vandaag. Omdat onze Thalys naar Bordeaux afgeschaft werd, reserveerden we voor 2 weken via Partago - een coöperatie van elektrische deelwagens -een Nissan Evalia ev200. Dit type auto is nieuw voor ons, we hebben voorlopig enkel ervaring met een Renault Zoë (via Cozycar, platvorm voor particulier autodelen). Elektrisch rijden betekent tijd nemen. En toevallig is tijd nemen en batterijen opladen ook het opzet van een vakantie.... ;-) We maakten een omwegje langs het kantoor van Partago in Gent, om daar nog een extra laadkabel op te pikken met gewone stekker. Die zal op een camping beslist van pas komen dus de omweg waard. Gent werd zo ook onze eerste laadstop..." Passen elektrische deelauto's in de wereld van hernieuwbare energie coöperaties (REScoops)?24/6/2020 Vraag waarom, en je zal merken dat geen enkel antwoord identiek is. En enkel alle antwoorden samen vormen het échte antwoord. "Waarom een coöperatieve onderneming?" Elke coöperant zal andere redenen opgeven en andere prioriteiten leggen. REScoop Vlaanderen vroeg ons een motivatiebrief te schrijven, waarom Partago bij REScoop Vlaanderen lid wil worden. REScoop Vlaanderen verenigt burgercoöperaties die zich inzetten voor hernieuwbare energie. En enkele van hen hebben ook reeds elektrische deelauto's rijden. Deze gelegenheid laat ik niet aan mij voorbij gaan. Waarom coöperatief? Waarom willen we lid worden van REScoop Vlaanderen? Hieronder lees je onze motivatiebrief aan REScoop Vlaanderen. Gent, 24/06/2020 Het is geen toeval. Twee dagen na de oprichting van REScoop Vlaanderen, legden in Gent vijf burgers de statuten voor de allereerste elektrische deelautocoöperatie in de wereld neer. We tekenen 18 maart 2015. De oprichters van Partago weten waarom ze deze stap zetten. Ze zijn bezorgd om het klimaat. Teleurgesteld in de oplossingen die ze in de ‘markt’ vinden. Argwanend tegenover de groeiende grote invloed op de lokale mobiliteit van ondemocratische, internationale bedrijven. Ze zijn geïnspireerd door commons-gedachtegoed en de lokale coöperatieve ondernemingen. En ze zijn gestart, omdat de enige waarop ze zaten te wachten, zijzelf waren. Partago is een burgercoöperatie in de meest essentiële zin van het woord, net zoals de leden van REScoop Vlaanderen. We passen de ICA-principes toe zonder taboe. Transparantie, inspraak, financiële inbreng, verantwoordelijkheid. Mobiliteit moet in handen van de gebruikers liggen. Niet in handen van internationale bedrijven. Het zullen zij niet zijn, die beslissen waar we naar toe gaan. Meer dan 70% van onze leden zijn gebruikers. Zij vormen het hart van Partago. We zijn atypisch omdat we zeer innovatief zijn op het vlak van onze dienstverlening. Het was een onuitgegeven concept. Elektrische deelauto’s via een mobiele smartphone applicatie. Waarom doen we het? We kiezen ervoor om zo min mogelijk zelf bij te dragen aan de klimaatopwarming. Kiezen voor deelauto’s is kiezen voor bewuste mobiliteit, met de fiets en te voet als eerste optie. Kiezen voor 100% elektrische auto’s (niet half, niet een beetje), is voluit kiezen om ook op vier wielen zonder uitstoot te rijden. Propere lucht, zonder fossiel te verbranden. Kiezen voor coöperatieve elektrische deelauto’s, is kiezen voor zorgzaamheid en sociale cohesie. Te kunnen rijden op lokale hernieuwbare energie van de lokale energiecoöperatie, dat is het bereiken van ons doel. Met minder materiaal en op energie van hier, comfortabele, plezierige, lokale, innovatieve, inspirerende mobiliteit aanbieden. Met Partago zijn we bijna zover. We zouden graag het netwerk van REScoop Vlaanderen vervoegen, om andere burgercoöperaties te helpen, van elkaar te leren en zaken te doen met elkaar. Zo kunnen we burgers duidelijk maken dat klimaat niet ver van hun bed is. Dat één van de gemakkelijkste te bereiken bijdragen is, hun fossiele privé auto weg te doen, en te rijden met elektrische deelauto’s van hun coöperatie. Met coöperatieve groeten, dr. ir. Joachim Jacob Oprichter en dagelijks bestuurder Partago cv. In april is het project WiseGRID afgerond De deelauto's van Partago rijden op elektriciteit. De enige energie van hier, en de enige energie die we elk jaar meer en meer op een hernieuwbare manier kunnen opwekken. Wat heeft WiseGRID gedaan? Eenvoudig uitgelegd, WiseGRID heeft toestellen die energie verbruiken (diepvriezers, televisies, warmtepompen...) op een slimme manier gekoppeld met toestellen die energie opwekken (zonnepanelen, wind), en ook met toestellen die energie opslaan (batterijen, elektrische auto's,...). Elke groep van toestellen heeft zijn eigen programma, zijn eigen tool, ontwikke door WiseGRID. In totaal zijn er negen tools ontwikkelt om de energie te beheersen. Het doel van deze WiseGRID tools is de stabiliteit en veiligheid van ons elektriciteitsnet te vergroten, het net toegankelijker maken voor de burgers. Zo willen we onze energie van de toekomst veilig stellen. En kan Partago elk jaar properder rijden. Het project is op 30 april 2020 afgelopen. Met veel trots stellen we de resultaten voor van deze tools in onderstaande videos (enkel in het engels). Deze video's leggen uit wat WiseGRID bereikt heeft WiseGRID in Griekenland, het eiland Kythnos WiseGRID in België, in de pilootwijk Sint-Amandsberg WiseGRID in Spanje, in de stad Crevillent WiseGRID in Italië, in de stad Terni Instap bij Partago is verlaagd Nu kan je vanaf één deelbewijs, dus 250 euro, van Partago onze coöperatieve deelauto's gebruiken. Dit bedrag geldt als borg en zo wordt je ook mede-eigenaar van Partago, coöperant dus, van onze burgercoöperatie. Door de groei van onze vloot We verlagen de borg, want we hebben betere verzekeringsvoorwaarden door de recente groei naar 70-tal voertuigen, dankzij onze samenaankoop. Hoe werkt dit? De verlaging van de borg is mogelijk, omdat het bedrag van de borg gelijk is aan de 'franchise'. De 'franchise' is een bedrag bepaald door onze verzekering. Het is het deel van de herstelkosten dat je zelf moet betalen wanneer je zelf schade hebt veroorzaakt. Door onze recente groei hebben we het bedrag van de franchise kunnen verlagen van €500 naar €250! We blijven supergoed verzekerd We beschermen jou, zoals je het zelf zou willen.
Deze voorwaarden gelden voor elke Partago coöperant die een vaste verblijfplaats in België heeft, die minstens 6 maand een rijbewijs heeft, én waarvan in de laatste 5 jaar het rijbewijs niet is ingetrokken geweest. Bekijk het volledige overzicht online op onze gebruiksvoorwaarden. Jonge bestuurders hebben een bijkomende verplichting. Er geldt een hogere franchise voor de gebruikers tussen 20 en 24 jaar. Daarom moeten zij bij inschrijven 3 extra deelbewijzen kopen. Dan kunnen ook zij elektrisch rijden met Partago! En zorgen voor meer gelijkheid Élke coöperant van Partago kan nu gerust elektrisch rijden. Zo verhogen we de transparantie en gelijkheid in Partago. En zo verlagen we drempels voor nieuwe gebruikers. Uiteraard is het nog steeds mogelijk om een groter aantal deelbewijzen van de coöperatie te kopen als je dat wenst. Gemiddeld hebben Partago-leden 3 deelbewijzen. Je kan deelbewijzen bijkopen op onze website. Inschrijven kan gemakkelijk online Inschrijven bij Partago en je Partago app activeren kan online en duurt ongeveer 15 minuten. Tijdens de inschrijving koop je online je deelbewijzen. Zo ben je gemakkelijk elektrisch op weg!
We wensen je een goed gezondheid toe 🍀 Hartelijke groeten, Het Partago team
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de negende aflevering, Kris Peters over onze mobiliteit.
Bekijk de volledige babbel met Kris Peeters
Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Dit is stelling 5: "Er is genoeg hernieuwbare elektriciteit en we moeten ons elektriciteitsnetwerk niet vervangen." Er dreigen toch nu al stroomtekorten? Is er wel genoeg stroom om alle huidige wagens te vervangen door elektrische? Want er is zelfs vandaag al sprake van dreigende stroomtekorten in België, tijdens de winter. Wel, die schaarste is vooral te wijten aan een gebrek aan beleid waardoor de nodige investeringen uitbleven. Met de huidige stroomcapaciteit kan België nu al 1 miljoen elektrische auto’s laten rijden. Dat komt omdat die vooral zullen opladen op tijdstippen dat er ruim voldoende stroom op het net is. En dat dankzij slimme software in de wagen en de slimme meter. Groene stroom en elektrische auto’s zijn goede maatjes Om alle wagens elektrisch te maken, hebben we 20% meer elektriciteit nodig dan vandaag. Tegen de tijd dat alle wagens overgeschakeld zijn, zullen we voldoende bijkomende groene stroomproductie kunnen realiseren in Europa.
Stroomproductie en elektrische auto’s worden trouwens heel goede maatjes. Want elke keer dat de stroomproductie hoger is dan het verbruik en vice versa, is die vloot aan batterijen net de ideale opslagplaats. Dominique De Munck Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Dit is stelling 4: "We moeten snel en wereldwijd overschakelen op batterij-elektrische auto’s. En ja: de benodigde materialen zijn beschikbaar." Recycleren is key Bijna niemand twijfelt er nog aan dat het vervangen van wagens door duurzamere transportmiddelen een goede zaak is. Toch blijft het een interessante vraag of het het mogelijk is in de komende decennia alle fossiele wagens te vervangen door elektrische. Het antwoord is ja, er is voldoende materiaal om alle nodige wagens en batterijen te produceren – in tegenstelling tot wat critici soms beweren. Een voorwaarde daarbij is dat we volop inzetten op de recyclage van de batterijen, eens ze uitgeleefd zijn. Die technologie bestaat al en wordt nog verder ontwikkeld, bv. door onze circulaire pionier Umicore. Geen tekort aan grondstoffen De verhalen over tekorten aan zeldzame grondstoffen - zoals lithium en kobalt - blijken dan ook onjuist volgens recente analyses. De prijsstijgingen, en intussen prijsdalingen, worden deels veroorzaakt door speculanten. En de mijnbouwwereld blijkt zich goed aan te passen aan de nieuwe noden. Bovendien werken de batterijbouwers in hoog tempo aan nieuwe types batterijen, die bv. steeds minder kobalt nodig hebben. Er is een bovendien een fundamenteel verschil met onze afhankelijkheid van olie. Lithium, kobalt en andere elementen van een batterij zijn tot 100% recycleerbaar. Hierdoor kunnen ze eindeloos hergebruikt worden. Olie daartegenover, die kan je maar één keer verbranden. Biobrandstoffen vallen dan weer af omdat ze in combinatie met de verbrandingsmotor makkelijk 100 x meer landoppervlakte nodig hebben dan de ruimte nodig voor de combinatie hernieuwbare energie/elektrische wagen. Deelwagens beperken milieu-impact Uiteraard blijf het zo dat geen enkele grondstofontginning zonder milieu-impact is. Het beperken van de vraag, bv. door deelwagens, elektrische fietsen of bussen, is dus altijd een goede zaak.
Dominique De Munck. Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Dit is stelling 3: "Ook als je mensenrechten belangrijk vindt, kan je zonder problemen een elektrische wagen kopen." Terechte bezorgdheid, maar wel erg selectief Naast de CO2-discussie, leeft er nog een andere belangrijke ongerustheid rond elektrische voertuigen. Het materiaal dat nodig is voor de talloze grote batterijen zou soms in mensonwaardige omstandigheden gewonnen worden. Een begrijpelijke bezorgdheid. Maar het is wel een sterk selectieve verontwaardiging, om dan het eindproduct auto met de vinger te wijzen. Want wat dan met het razendsnel groeiende aantal batterijen in onze smartphones, laptops en steeds meer en meer elektrische toestellen in en rond huis? Of met onze kledij? Kritiek uit verdachte hoek Dit soort veroordelingen komt bovendien vaak uit de hoek van de oliesector. Zij zwijgen zedig over de mensenrechten bij olieontginning in bv. Nigeria. Hoe ‘zuiver’ is olie die afkomstig is uit Saoedi Arabië, Irak, Libië, Rusland of Angola? In plaats van te schieten op de eindproducten, is het veel logischer druk te zetten op de producenten en overheden, om eerlijke handelsakkoorden af te sluiten en ontwikkelingshulp te versterken. Zo kan de winst van de ontginning vloeien naar de armste bewoners van landen waar de grondstof uit de grond komt. Kobalt uit Congo Met dit verhaal komen we zeer dicht bij huis. Want één van de batterijgrondstoffen is momenteel kobalt. En de grootste producent daarvan is Congo.
In plaats van de elektrische auto in vraag te stellen en de straatarme Congolese mijnwerkers werkloos te maken, kunnen we beter de autosector onder druk zetten om werk te maken van goede leef- en arbeidsomstandigheden. Merken zoals Renault, BMW, Ford, VW, Volvo... voelen deze druk nu al, en werken dan ook volop aan hoogtechnologische controles om de ethische herkomst van hun grondstoffen te garanderen.
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de achtste en laatste aflevering laten we Wim Thiery, klimaatwetenschapper aan de VUB én Partago-lid, aan het woord.
Wim is Partago-coöperant!
Wim is sinds een half jaar Partago-coöperant. "We hebben een info-avond georganiseerd bij ons thuis waarbij iemand van Partago het systeem is komen uitleggen. Samen met een aantal buren hebben we de sprong gewaagd. En nu staat er een Partago-wagen bij ons in de straat. Da's heel fijn."
Hoe houden we de klimaatopwarming onder 1,5° C?
"In Parijs is afgesproken dat landen inspanningen gaan leveren om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5° C boven de temperatuur van de pre-industriële periode. Dat betekent dat we nog een koolstofbudget over hebben van 12 jaar uitstoten aan het huidige niveau. Dus we mogen nog 12 keer uitstoten wat we in 2018 hebben uitgestoten. Dan is het koolstofbudget voor die 1,5° C op."
"Dat betekent concreet dat we onze uitstoot moeten halveren tegen 2030. Tegen 2050 moeten we netto een nuluitstoot hebben." Transport moet massaal elektrisch worden
"De laatste auto's aangedreven door fossiele brandstoffen zullen in gebruik genomen worden in 2035. Binnen de vijftien jaar zijn alle wagens die wereldwijd verkocht worden dus klimaatneutraal. We moeten ons verkeer en transport massaal gaan elektrificeren. Een organisatie als Partago is cruciaal om die transitie te versterken."
Cruciale rol voor beleid
"Het beleid heeft de sleutels voor de verandering in handen. Het beleid kan klimaatvriendelijke keuzes stimuleren. Het kan de alternatieven voor vervuilende keuzes aantrekkelijk maken. Dat is de uitdaging voor de komende tien jaar, die cruciaal zijn om de doelstelling van het Parijs-akkoord te realiseren."
Bekijk de volledige babbel met Wim Thiery
|
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
December 2022
|