Partago en 'dé deeleconomie', het verband lijkt evident. Maar 'deeleconomie' is zo'n term waarbij iedereen instemmend knikt, maar niemand het echt begrijpt. 'Je weet wel, de deeleconomie. Jaja.'.
De media is een megafoon voor de grootste spelers in de 'deeleconomie', zoals AirBnB en Uber. Vele mensen beschouwen deze bedrijven dus als dé deeleconomie. De positieve én negatieve effecten die deze bedrijven veroorzaken ziet het publiek al gauw als de effecten van 'de deeleconomie'. Dit is echter te eng gedacht. Zoals in een mooi artikeltje op Me Judice duidelijk maakt, zijn Uber en AirBnB geen deel van de deeleconomie. Want deeleconomie is het tijdelijk delen van ongebruikte goederen tussen burgers. Simpel gezegd: deel met buren en kennissen iets dat je maar sporadisch gebruikt. Maar sommige mensen verhuren hun 2de woonst via AirBnB, en sommige mensen spelen taxi voor en door Uber. Duidelijk geen deeleconomie. Hiertegenover staat het fantastische platform wijdelen.be (bedankt voor de projector, Benoit!), duidelijk wel deeleconomie. Benoit heeft een projector, en ik mocht hem tijdelijk voor onze infosessie gebruiken. De politiek heeft soms moeite de essentie van de deeleconomie te vinden, tussen tussen de beloftes, het lobbywerk en gedragen bottom-up initiatieven. We moeten ze duidelijker kunnen maken dat we enkel een deeleconomie mogen stimuleren die economisch, maatschappelijk en ecologisch duurzaam is. Maar wat consistent door deel-experten én de media vergeten wordt, en dus bij uitbreiding door de politiek, is de coöperatieve deeleconomie. Want hoe noemen we anders het fenomeen waarbij burgers samenkomen, en gezamenlijk financieel bijdragen, om samen iets te kopen of te bouwen, bijvoorbeeld windturbines of elektrische auto's. Omdat ze dat anders alleen niet zouden kunnen? Omdat ze dat tegen faire prijzen willen? Dit is dus een belangrijk maar voorlopig onderbelicht facet van de deeleconomie. Van onze kant blijven we alvast de Gentse politiek hierover sensibiseren. Coöperatieve autodeelorganisaties zoals Modo.coop (Canada) of Mobility Swiss (Zwitserland) tonen dat coöperatief autodelen een sterk en levensvatbaar model is. Nu België nog!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Mei 2023
|