Voor coöperant Dominique De Munck is de desinformatie rond de elektrische wagen een doorn in het oog. In een reeks blogposts legt hij uit waarom Partago met de keuze voor elektrische deelwagens de juiste weg inslaat. In zeven stellingen vat hij de nuchtere feiten over de elektrische wagen samen. En weerlegt hij courante desinformatie. Een uitgebreide onderbouwing en alle referenties vind je op zijn eigen blog: 'Factcheck: is elektrisch rijden de beste keuze voor mens en milieu?'. Dit is stelling 5: "Er is genoeg hernieuwbare elektriciteit en we moeten ons elektriciteitsnetwerk niet vervangen." Er dreigen toch nu al stroomtekorten? Is er wel genoeg stroom om alle huidige wagens te vervangen door elektrische? Want er is zelfs vandaag al sprake van dreigende stroomtekorten in België, tijdens de winter. Wel, die schaarste is vooral te wijten aan een gebrek aan beleid waardoor de nodige investeringen uitbleven. Met de huidige stroomcapaciteit kan België nu al 1 miljoen elektrische auto’s laten rijden. Dat komt omdat die vooral zullen opladen op tijdstippen dat er ruim voldoende stroom op het net is. En dat dankzij slimme software in de wagen en de slimme meter. Groene stroom en elektrische auto’s zijn goede maatjes Om alle wagens elektrisch te maken, hebben we 20% meer elektriciteit nodig dan vandaag. Tegen de tijd dat alle wagens overgeschakeld zijn, zullen we voldoende bijkomende groene stroomproductie kunnen realiseren in Europa.
Stroomproductie en elektrische auto’s worden trouwens heel goede maatjes. Want elke keer dat de stroomproductie hoger is dan het verbruik en vice versa, is die vloot aan batterijen net de ideale opslagplaats. Dominique De Munck
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Mei 2023
|