Een goede omschrijving van een benzine of dieselmotor, gehoord op onze laatste infosessie. Want een verbrandingsmotor produceert meer warmte dan rij-energie... Maar doen elektrische auto's het dan zoveel beter? Uiteraard! Minimaal 73% van de energie in de batterij gaat naar de wielen. Om het nog duidelijker te maken: met deze efficiëntie zou je met een volle dieseltank geen 800 km maar 4000 km kunnen rijden. En het is niet omdat de technologie niet op punt staat... Alsof deze gigantische energieverspilling nog niet genoeg is, sproeien verbrandingsmotoren ook nog eens kwistig giftige gassen in het rond - zogenaamd NOx, fijn stof, en SO2. Ja, inderdaad, bij elektrisch rijden is dat nul NOx, nul SO2 en nul fijn stof. Wat ik nog niet wist, maar nu wel dankzij deze Nederlandse studie naar elektrisch rijden, is dat de uitstoot door slijtage van remmen en banden 3 keer hoger ligt dan uitstoot van een verbrandingsmotor. Aha, krijg ik dan vaak de opmerking, elektrische wagens wegen gemiddeld 275 kg zwaarder dan verbrandingsvoertuigen! Dus hebben ze meer slijtage, en dus meer uitstoot hiervan afkomstig. Weer moet ik hen dan tegenspreken. Eens je elektrisch gereden geprobeerd hebt, zal je begrijpen waarom. Het remmen gebeurt meestal door de elektromotor in plaats van de remblokken. In totaal hebben elektrische voertuigen 25% minder slijtage-uitstoot dan verbrandingsmotoren! Zeker in de stad, waar je door alle verkeerslichten zeer vaak moet optrekken en remmen. OK, ik kom hier op dreef (net als een diesel ;-) ). Dan hoor ik nog vaak als bijkomende opmerking - want het buikgevoel is sterk: "Maar waar komt de elektriciteit vandaan? Als het op grijze stroom is, dan hoeft het voor mij niet!" Dit is niet terecht, wegens verschillende redenen. Op basis van gebruiksdata blijkt dat zelfs mét 'grijze stroom' (afkomstig van nucleaire en stookcentrales) de CO2 uitstoot 30% lager ligt. En elektrische auto's zullen een sleutelrol spelen in een ecologisch duurzame samenleving en hernieuwbare energie, door hun opslag capaciteit. Als ze dit doen, slagen we in een reductie van 70% CO2. En het is stukken beter dat de uitstoot en vervuiling geconcentreerd aan de bron wordt aangepakt, dan flinterdun via kleine kacheltjes te verspreiden over het gehele land. Diegenen die nog niet overtuigd zijn, halen dan hun laatste argument boven: "Productie van elektrische auto's is veel slechter voor het milieu dan andere auto's." Vaak denken ze dat het produceren van auto's meer energie vraagt dan ermee te rijden. Maar dit is niet juist! Ermee rondrijden verbruikt 2 tot 4 keer meer energie over de levensduur van een auto. (In dat opzicht ziet er zelfs een limiet in het laten rondrijden van inefficiënte 2de-handswagens...). En het materiaalgebruik in een elektrische auto verschilt in wezen niet zoveel van een conventioneel voertuig. Het materiaal van de batterijen is niet zeldzaam, en kan steeds beter gerecycleerd worden. Maar het antwoord op deze laatste vraag - een auto produceren heeft toch een grote voetafdruk - is natuurlijk: "Laten we dan samen een elektrische auto delen?" :-) Dan rijdt hij eens 90% van de tijd, in plaats van stil te staan. Want een auto is gemaakt om te rijden, dat spreekt niemand tegen. Het mag duidelijk zijn, Partago is niet enkel een economisch duurzaam, maar ook een sterk ecologisch duurzaam verhaal! Bouw je mee? We staan altijd open voor nieuwe coöperanten!
3 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieรซn
Alles
Archieven
Mei 2023
|