Het gaat over het goede leven. Elektrisch rijden helpt inderdaad CO2 verminderen. Dat is bevestigd door talrijke studies, onder andere van de gerenommeerde MOBI vakgroep aan de VUB. Fossielvrije automobiliteit - dus zonder diesel, benzine of gas - is een belangrijke stap om het klimaat te stabiliseren. Het is relatief gemakkelijk en bereikbaar om te doen. En het effect mag er zijn. Zelfs met de huidige elektriciteitsproductie - die elk jaar nog groener wordt - kost elektrisch autorijden de maatschappij slechts 100 g CO2 per km (45 g/km voor de energie voor de productie van de auto en 65 g/km om te rijden, gemiddeld). Dat is reeds veel beter dan de 230 g CO2 per km voor fossielauto's (30 g/km productie en 200 g/km rijden). Hoe meer elektrische auto's, hoe beter dus voor het klimaat? Wel, niet noodzakelijk. Privé auto's rijden namelijk meestal niet genoeg. Dit zit zo. In 2017 waren auto's in België gemiddeld 12 jaar. En ze hadden gemiddeld 133.000 km op de teller. Dus de meeste auto's reden (veel) minder dan 12.000 kilometer per jaar! Terwijl een elektrische auto gemaakt is 400.000 kilometer te rijden over zijn gehele levensduur. Het wordt ondertussen bevestigd: een auto staat 90% van de tijd stil. Te wachten op gebruik. Kunnen we echt vooruitgang boeken, door deze stilstaande auto's te vervangen door elektrische? Uiteraard niet. Want een elektrische auto kost méér energie en méér materiaal om te maken dan een fossielauto. De batterijgrondstoffen zijn te waardevol, te duur om te laten stilstaan kortom. Dit is echter wat er dreigt te gebeuren door een eenvoudige groepsaankoop van de elektrische voertuigen. We creëren een artificiële tijdelijke oplossingen - groepsaankoop - voor een verkeerde oplossing van het probleem. Stilstaande elektrische voertuigen in onze straten, in onze steden, op onze opritten zullen ons deel zijn. Want we stimuleren privébezit van elektrische voertuigen, vaak als 'tweede' auto aangekocht. Er zijn betere oplossingen. Acties voor het klimaat zijn waardevol. Juiste acties promoten is cruciaal. Het gaat namelijk helemaal niet over de elektrische auto. Het gaat over ons samenleven, onze maatschappij. Over klimaat. Over propere lucht. Over rust. Over mobiel zijn, voor iedereen. Hoe kunnen we iedereen een aangenaam leven schenken met de middelen die beschikbaar zijn? Dat is de echte vraag voor de economie. En het echte doel van de politiek. Talloze innovatieve oplossingen zijn de maak. Maar in het oude, simplistische denken is de vraag verengd tot: hoe kunnen we zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kost. Het antwoord hierop kan - in het beste geval - slechts een deel van de oplossing zijn. Maar het is in wezen de verkeerde vraag. En deze verkeerde vraag leidt tot het antwoord van groepsaankopen. Mobiliteit is in verandering. We zien het overal om ons heen. En elektrische auto's komen er in een ander, en betere, vorm aan. Car-as-a-service, als zo mooi in het Engels omschreven. In het geval van elektrische auto's is autodelen de weg vooruit. Samen investeren we in gedeelde mobiliteit. Ze staan klaar. Zelfs dichter bij jou dan je denkt! 💚
1 Opmerking
Filip François
19/2/2019 00:20:17
Heel veel steun voor Partago, maar we mogen verder denken hé.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Juni 2023
|