In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de tweede aflevering laten we mobiliteitsexpert Dirk Lauwers aan het woord.
De dominantie van de auto moet verdwijnen
"De stad van morgen vormgeven is een hele uitdaging. Hoe een straat, hoe een plein er moet uitzien... dat vraagt veel creativiteit en daar houd ik mij aan de Universiteit Antwerpen mee bezig. Wat vast staat, is dat de dominantie - de invasie - van autoverkeer moet verdwijnen. De plek voor de auto moet beheerst worden. Daaraan ontwerpmatig werken is een hele uitdaging."
Deelauto's maken efficiënt gebruik van plaats
"Auto's treden meer en meer in competitie met andere vormen van mobiliteit, zoals fietsen. Wat we daardoor meer en meer zien - bijvoorbeeld in steden als Kopenhagen en Oslo - is de omzetting van parkeerstroken in fietspaden. De nood aan parkeerplaats voor auto's moet omlaag, en daar spelen deelauto's een belangrijke rol. Want deelauto's zijn een efficiëntere vorm van auto- en plaatsgebruik."
"Elektrische deelauto's zijn een oplossing voor minder congestie en minder vervuiling, maar uiteindelijk moeten we naar een totale modal shift. We moeten verschillende vormen van mobiliteit slim combineren: deelauto's, fietsen, openbaar vervoer..." Bekijk de volledige babbel met Dirk Lauwers:
0 Opmerkingen
In onze videoreeks 'Partago Passagiers' nemen we telkens iemand mee voor een goede babbel tijdens een ritje in een Partago-wagen. In de eerste aflevering laten we Steven Vromman - ook bekend als Low Impact Man - aan het woord.
"Ik was ontroerd toen ik de eerste keer met Partago reed."
"Ik ben vaak onderweg, en hanteer daarbij het STOP-principe. Als ik mijn verplaatsingen niet georganiseerd krijg met het openbaar vervoer, dan is Partago voor mij een interessante keuze. Omwille van het gebruiksgemak. Het is een voordeel dat ik de autosleutels niet bij iemand anders moet gaan ophalen."
"Toen ik de eerste keer met Partago reed, was ik ontroerd. Omdat ik kon betalen met mijn NewB-kredietkaart. Autodelen, een ethische vorm van bankieren... We zijn aan het zetten in de goede richting. Het bezorgde mij een glimp van de toekomst." "Ik trek ook wel eens graag goed op."
"Als ik ergens een lezing ga geven, vermeld ik steeds dat ik met een elektrische wagen ben gekomen. En dan krijg ik vragen natuurlijk. Hoever ik ermee geraak, dat is een klassieker. Of hoe krachtig de wagen is. Ik kan het niet laten om af en toe eens goed op te trekken."
Bekijk het volledige gesprek met Steven Vromman:
Hallo! Hierbij onze ervaringen van onze vakantie met het Partago Zen busje. Wij hebben als gezin zelf geen auto, en aangezien we aan de rand van Gent wonen, hebben we toegang tot alle elektrische deelauto’s van Partago, vanuit de Flora wijk :) We zijn deze zomer, via de Partago Zomeractie, met een Partago elektrische deelauto op reis geweest. Niet ver, op ’t gemak via de Ardennen naar Duitsland, de Eifel streek. We kozen voor een busje, de Nissan e-NV200, zie https://www.partago.be/busje-nissan-e-nv200.html. Daar konden we al ons bagage in (we kampeerden voor een stuk) en ook konden we vrienden ophalen van en naar kampplaats (het is een 7-seater). Ook heeft die auto een aansluiting voor snelladers (zie hieronder meer) alsook een kabel met prise voor gewoon stopcontact, om in geval van ‘nood’ de auto toch een nachtje aan gewoon stopcontact te kunnen leggen. Dat deden we bvb bij vrienden in de Ardennen: Het Nissan busje kan geen 300km rijden op een volle batterij zoals een van Partago's Renault Zoe die we meestal gebruiken, maar toch zo’n 250km ‘op de kleine baantjes’ en zo’n 200km op de autosnelweg. Dus dan zijn de Chademo snelladers op de autosnelweg handig. Wij gebruikten de app ChargeMap om die en andere laadpalen te vinden. Een groot deel van de planning van het reizen met een EV is dus nog altijd het plannen van waar te laden, en liefst op een plek waar we iets leuks of nuttigs konden doen ipv gewoon te wachten. Soms ging dat heel goed, soms wat minder. Wanneer het goed ging, konden we een ijsje eten terwijl de auto op een halfuurtje weer tot 80% geladen was aan de Allego snelladers langs de autosnelweg, of checkten email, keken een filmpje of wat rondwandelen of, gewoon, skaten :) Wanneer het minder goed ging was bvb Tesla laadpalen. Die stonden nochtans aangeduid als Tesla plus laadpunt voor andere elektrische auto’s. Maar aan zo'n Tesla EV laadpaal opladen lukte dus niet, alhoewel de stekker ook een Mennekes / Type 2 lijkt maar dan aan een draad, de stekker van de kabel van de Partago auto paste erin maar gaat niet helemaal tot het einde zoals dat wel lukt op een 'gewone' laadpaal. Dus technisch lijkt het dat het mogelijk moet zijn, maar het lukte gewoonweg niet bij de twee Tesla EV laadpalen waar wij het probeerden.
Verder wel geen grote problemen, doch voor het opladen onderweg hebben we heel veel verschillende laadpalen gebruikt - ‘k zou zelfs zeggen dat we, op Allego in Belgie en Innogy in Duitsland na, geen twee keer een laadpaal van eenzelfde provider gebruikt hebben ;-) Gelukkig hebben de Partago auto’s een kaartje om op te laden. Dat kaartje werkt met praktisch alle providers in Belgie/Europa. Ivm providers vinden we het dus wel een beetje een wildgroei, zowel in Belgie als in Duitsland. Op https://e-clearing.net/ website kan je wel een beetje zien welke laadpalen werken met het kaartje dat in de Partago auto’s ligt. In Duitsland werkte dat ook voor die providers, en voor laadpalen die er niet bij die staan, is er meestal wel een telefoonnummer, app of zo om het laden te starten. Soms zijn ze aan de andere kant van de lijn vriendelijk en duwen ze op afstand een knopje in om het laden softwarematig te starten, soms gratis, soms mits betaling - al is dat heel weinig: bvb kleine halve batterij eens geladen voor 3.80 euro, de moeite niet om telkens weer nieuwe app te downloaden en / of credit card gegevens in te geven. En er is meestal dan ook gratis parking inbegrepen :) Tenslotte ook het vermelden waard is dat ’t met al die verschillende providers nog niet altijd duurzame stroom is zoals bvb die laadpalen van RWE in Duitsland :( In andere landen zoals Nederland is het blijkbaar wel beter zoals in dit Twitter draadje: https://twitter.com/SlowTravelStays/status/1158707711497986050 En oeps, daar gingen we weer: een blog post over elektrisch rijden en ’t is direct allemaal over het opladen ;-) Curieus naar reacties en andere ervaringen. Voor ons was het super aangenaam reizen: die elektrische busjes zoals de Partago Zen zijn heel handig, rustgevend en #vreewijs voor een #CarSharing #SlowTravel #EVholiday - #GoedOpWeg over een #RoadToZero met #ZeroEmission, #SimplyAmazing :) In het bedrijvencentrum Watt Factory in Gent, waar Partago kantoor houdt, verwelkomen we op zaterdag 25 mei 43 coöperanten. Hiervan hebben 8 personen een volmacht bij. Lucie Evers is het hoofd van het bureau van de algemene vergadering. Patrick Claerhout en Michael Arens worden aangesteld als stemopnemers. Michael Arens is tevens secretaris. Lucie Evers opent de vergadering om 15:30. Aan de agenda wordt een kleine pauze in het midden toegevoegd.
Alle deelnemers hebben op voorhand het ontwerp voor het Jaarverslag 2018 per email toegestuurd gekregen. Het Jaarverslag 2018 is opgemaakt volgens de Global Reporting Initiative regels, net zoals alle vorige jaarverslagen. Hierbij rapporteren we op een geijkte manier over onze maatschappelijke impact. Ook de Internationale Coöperatieve Alliantie (ICA) principes en waarden, waaraan Partago al haar acties aftoetst, worden daarin toegelicht. Dit document kan je downloaden in de Downloadsectie op onze website. Voorstelling nieuwe bestuurders Michael Arens en Peter Ghys stellen zich voor als kandidaten voor de raad van bestuur. Deze twee coöperanten van Partago volgden samen de tweedaagse cursus voor bestuursleden van coöperaties van CERA. Werking 2018 Partago groeit verder. De autodeelvloot is aangegroeid van 23 tot 43 elektrische auto's. De vloot bestaat hoofdzakelijk uit Renault Zoé's, naast twee elektrische Nissan busjes (eNV200 model Evalia). Onze leden deden 7.400 ritten in 2018, bijna 3 keer zoveel als in 2017. Met 265.000 afgelegde elektrische kilometer legden we iets meer dan het dubbele af vergeleken met het jaar 2017. Zo bespaarden we samen meer dan de helft CO2 uit (ongeveer 48 ton) in vergelijking met privé fossiele auto's! Partago heeft ook 5 laadpunten in beheer eind 2018. In 2018 breidde Partago uit in Vlaanderen. De helft van de nieuwe voertuigen kregen hun thuis buiten Gent. De gemeenten Beersel, Bonheiden, Boechout, Mortsel, Lochristi en Wetteren verwelkomden hun eerste Partago auto's! De grootste aangroei van 10 auto's vond plaats in de thuisstad van Partago, Gent. Partago professionaliseert verder en bouwt aan een stevige structuur. Onze helpdesk beantwoordde 820 emails en 475 telefoonoproepen van gebruikers. Via 215 Facebookberichten en 25 emailnieuwsbrieven volgen meer dan 2.000 fans en gebruikers onze acties op de voet. In 2018 organiseerde Partago 41 (!) evenementen, en werden 105 persoonlijke start- en testritten gehouden. Bedankt aan de buddies van Partago die dit mee mogelijk maakten! In 2018 werden vier updates van de app uitgerold, waardoor de app stabieler en sneller werd. Met de nieuwe automatische inschrijvingstool springen nieuwe gebruikers binnen de 10 minuten in een elektrische Partago auto. Op 1 juni 2018 ging het nieuwe prijsmodel van Partago in. Naast prepaid credits (rijtegoed) kunnen gebruikers nu ook kiezen voor vaste maandelijkse afname van credits (abonnement). Per rit wordt tijd en verbruikte kWh afgerekend. De prijs per rit is het best bij onze groot abonnement. Meer over de vier formules op onze website. Zoals aangekondigd in 2017, is in 2018 de oprichting van The Mobility Factory (of TMF in het kort) een feit. Deze nieuwe Europese coöperatieve vennootschap (SCE) zal het autodeelplatform van Partago overkopen en verder ontwikkelen. TMF is opgericht door REScoop.eu en 8 coöperaties actief in elektrisch autodelen uit vier verschillende Europese landen (NL, DE, ES, BE), waaronder Partago. Lees meer over The Mobility Factory en haar doelstelling. Door de verkoop van het platform brengen we onze gedane ontwikkelingen ten gelde, delen we komende ontwikkelingskosten over meerdere coöperaties en ontwikkelen we sneller. De coöperatieve werking van Partago werd versterkt in 2018. We legden contacten met coöperaties rond hernieuwbare energie en elektrisch autodelen. Intern versterkten we de Partago community. We zetten in op Loomio, ons online overlegplatform. En we voerden het eerste Partago Participatie Project uit - een adviestraject met coöperanten over financiering en groei van Partago. Onze Trefdag in de Efteling bracht onze leden samen in een magische omgeving. Want het is leuk om elkaar niet enkel online via de app, maar ook in het echte leven eens te ontmoeten. De Efteling heeft 52 laadpalen ter beschikking staan, wat het een excellente keuze maakt voor onze Trefdag. Ondanks de regen, een pracht van een dag! In 2018 zetten we verdere stappen in het onderzoek naar rijden op hernieuwbare energie, in het Europese project WiseGRID. Partago werkt zo actief mee aan de energietransitie en een gezonde samenleving. In het project onderzoeken we hoe we onze batterijen slim kunnen opladen met onze laadpalen. Zo willen we zoveel mogelijk zonne- en windenergie in onze auto's te steken, door op te laden wanneer er veel wind en zon is. In 2018 reden 3 auto's op 100% groene energie rijden. Want gedeelde elektrische auto's die op hernieuwbare energie rijden reduceren de totale CO2-emissie van het autorijden met 90%! Onze partners in WiseGRID reden tijdens een projectbezoek in de grootste elektrische autocaravan van Gent. Een spectaculair zicht! Vooruitzichten 2019 Partago zet in 2019 vooral in op stijgend gebruik van de voertuigen. Dit door bijkomende marketing en communicatie-inspanningen. Nieuwe voertuigen komen er slechts beperkt bij, waaronder drie nieuwe bestelwagens en één busje, en wanneer deze op zichzelf rendabel zijn. We zetten ons concept van Partago communities die opgestart worden met 4 grote abonnementen verder in 2019. De enige geplande nieuwe locatie in 2019 is Leuven, die ondertussen is opgestart, met 3 elektrische auto's. Projecten voor elektrisch autodelen zijn in ontwikkeling met Zuidtrant cvba en Pajopower cvba, die waarschijnlijk nog in 2019 tot opstart kunnen komen. De relatie van Partago met TMF blijft innig. Partago is hoofdontwikkelaar van het elektrisch autodelenplatform van TMF en levert hiervoor prestaties. Doelstelling is een sneller, stabieler en schaalbaar platform in 2019. Cijfers en financiën Tijdens 2018 verwelkomde we 162 coöperanten, zodat we 2018 afsloten met 496 coöperanten, die in totaal 467.750 euro kapitaal hebben ingebracht. De materiële vaste activa voor 2018 - de waarde van de auto's in eigendom en de code - bedraagt 304.818,88 euro. De totale opbrengsten voor 2018 zijn 298.156,82 euro. Het resultaat voor dit derde boekjaar bedraagt -206.997,84 euro. Een voorzichtige raming voor 2019 voorspelt 431.500,00 euro inkomsten en een negatief resultaat van 107.000 euro. Het resultaat verbetert dus stelselmatig, en als jonge starter én als burgercoöperatie tonen we aan dat we binnen enkele jaren ons uitgestippelde ondernemingsplan kunnen realiseren. Om deze groei, én het realiseren van onze bestaansreden in deze prille fase alle kansen te geven, zullen we de eerstkomende jaren nog geen dividend kunnen uitkeren. Stemmingen
Antwoorden op de vragen
De vergadering wordt gesloten om 17:45. Het bestuur bedankt de aanwezige coöperanten van harte voor hun waardevolle bijdragen! Het bestuur timmert versterkt en gesteund door de leden verder aan de weg van het coöperatief elektrisch autodelen. Lees de verslagen van vorige jaren: Het gaat over het goede leven. Elektrisch rijden helpt inderdaad CO2 verminderen. Dat is bevestigd door talrijke studies, onder andere van de gerenommeerde MOBI vakgroep aan de VUB. Fossielvrije automobiliteit - dus zonder diesel, benzine of gas - is een belangrijke stap om het klimaat te stabiliseren. Het is relatief gemakkelijk en bereikbaar om te doen. En het effect mag er zijn. Zelfs met de huidige elektriciteitsproductie - die elk jaar nog groener wordt - kost elektrisch autorijden de maatschappij slechts 100 g CO2 per km (45 g/km voor de energie voor de productie van de auto en 65 g/km om te rijden, gemiddeld). Dat is reeds veel beter dan de 230 g CO2 per km voor fossielauto's (30 g/km productie en 200 g/km rijden). Hoe meer elektrische auto's, hoe beter dus voor het klimaat? Wel, niet noodzakelijk. Privé auto's rijden namelijk meestal niet genoeg. Dit zit zo. In 2017 waren auto's in België gemiddeld 12 jaar. En ze hadden gemiddeld 133.000 km op de teller. Dus de meeste auto's reden (veel) minder dan 12.000 kilometer per jaar! Terwijl een elektrische auto gemaakt is 400.000 kilometer te rijden over zijn gehele levensduur. Het wordt ondertussen bevestigd: een auto staat 90% van de tijd stil. Te wachten op gebruik. Kunnen we echt vooruitgang boeken, door deze stilstaande auto's te vervangen door elektrische? Uiteraard niet. Want een elektrische auto kost méér energie en méér materiaal om te maken dan een fossielauto. De batterijgrondstoffen zijn te waardevol, te duur om te laten stilstaan kortom. Dit is echter wat er dreigt te gebeuren door een eenvoudige groepsaankoop van de elektrische voertuigen. We creëren een artificiële tijdelijke oplossingen - groepsaankoop - voor een verkeerde oplossing van het probleem. Stilstaande elektrische voertuigen in onze straten, in onze steden, op onze opritten zullen ons deel zijn. Want we stimuleren privébezit van elektrische voertuigen, vaak als 'tweede' auto aangekocht. Er zijn betere oplossingen. Acties voor het klimaat zijn waardevol. Juiste acties promoten is cruciaal. Het gaat namelijk helemaal niet over de elektrische auto. Het gaat over ons samenleven, onze maatschappij. Over klimaat. Over propere lucht. Over rust. Over mobiel zijn, voor iedereen. Hoe kunnen we iedereen een aangenaam leven schenken met de middelen die beschikbaar zijn? Dat is de echte vraag voor de economie. En het echte doel van de politiek. Talloze innovatieve oplossingen zijn de maak. Maar in het oude, simplistische denken is de vraag verengd tot: hoe kunnen we zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kost. Het antwoord hierop kan - in het beste geval - slechts een deel van de oplossing zijn. Maar het is in wezen de verkeerde vraag. En deze verkeerde vraag leidt tot het antwoord van groepsaankopen. Mobiliteit is in verandering. We zien het overal om ons heen. En elektrische auto's komen er in een ander, en betere, vorm aan. Car-as-a-service, als zo mooi in het Engels omschreven. In het geval van elektrische auto's is autodelen de weg vooruit. Samen investeren we in gedeelde mobiliteit. Ze staan klaar. Zelfs dichter bij jou dan je denkt! 💚 Een app moet vandaag wereldwijd wedijveren. Ze moet voldoen aan onze wensen als eindgebruiker. Gebruiksgemak staat voorop. Een grote uitdaging voor een klein bedrijf om aan deze kwaliteitsvereisten te voldoen! Een performante app maken vergt grote volgehouden investeringen. Een app-ontwikkeling stopt nooit en is nooit af. Reeds snel na oprichting gaat Partago samenwerking aan rond haar app. Zo is Som Mobilitat een Spaanse coöperatie die in en rond Barcelona elektrische auto's deelt. Zij gebruiken hiervoor het Partago platform. Partago bouwt samen met Som Mobilitat de app verder uit. We delen onze ontwikkelingen en expertise. Partago draait vooral om het genot van elektrisch rijden! Om hiervoor voldoende middelen te kunnen blijven inzetten, verhuist het Partago Platform uit Partago naar een nieuwe eigenaar. In de echte geest van coöperatieve samenwerking, heeft Partago met 8 andere coöperaties uit Europa en één federatie een nieuw bedrijf opgericht, The Mobility Factory SCE. Dit is een Europese coöperatieve vennootschap. The Mobility Factory wordt de eigenaar van het Partago platform. Enkel burgercoöperaties die elektrische deelauto's voorzien en de echte coöperatieve principes (ICA) toepassen, kunnen lid worden. The Mobility Factory is dus een coöperatie van coöperaties, ook een top-coöperatie genoemd. The Mobility Factory SCE heeft als doel om de aangesloten coöperaties een wereldklasse softwareplatform te voorzien voor elektrisch autodelen. De nieuwe coöperatie The Mobility Factory wordt dus eigenaar van het Partago Platform. En Partago wordt coöperant van de nieuwe coöperatie. Zo valoriseert Partago de voorbije jaren van IT ontwikkeling. Zo bundelen Europese coöperaties kapitaal en krachten om het platform door te ontwikkelen naar de huidige standaarden. Zo houden we gegevens en het platform in onze handen. Samen versnellen we de transitie naar milieuvriendelijke mobiliteit! Deze manier van samenwerken rond software is uniek in de wereld. Élke burgercoöperatie die elektrische auto's wil delen, kan aan The Mobility Factory deelnemen. Ze worden mede-eigenaar van de code. Ze kunnen - binnen de context van The Mobility Factory - de code aanpassen aan eigen gebruik. Alle ontwikkelingen worden gedeeld binnen The Mobility Factory, zodat alle aangesloten coöperaties gezamenlijk voordeel halen. The Mobility Factory rust hun deelauto's uit met het platform en voorziet alles rond de IT. Deze manier van werken heet 'Platform cooperativism'. The Mobility Factory is dus een uitermate belangrijke stap voor Partago en de Europese coöperaties. We zijn er enorm trots op. We danken onze 500 coöperanten van harte om deze eerste jaren van Partago gebruik te maken en te steunen. Hierdoor heeft Partago deze Europese dimensie kunnen waarmaken en zijn stempel kunnen drukken op internationaal niveau.
Samen met het Partago team wens ik jullie een inspirerend 2019! Zoek je nog een duurzame bestemming voor je kapitaal, overweeg dan zeker een aandeel van de coöperatie Partago. We verwelkomen je van harte! Elektrisch rijden is super. Proper, stil, minder CO2. Als we dit beweren, komt volgende vraag "Ja? En waar komt die elektriciteit dan vandaan? Is dat zo proper". Over deze vraag gaat dit stukje.
De partners van WiseGRID bezochten deze week België, en meer bepaald Gent. Gent is namelijk één van de 5 Europese pilootsites van WiseGRID. In Gent willen we alle kennis van alle partners toepassen om het elektriciteitsnet slim te maken. WiseGRID laat alle toestellen die elektriciteit verbruiken, én toestellen die elektriciteit maken zoals zonnepanelen, met elkaar 'praten'. In het Gentse voorzien de verschillende partners van WiseGRID de nodige infrastructuur. Ecopower cvba, de grootste burgercoöperatie voor hernieuwbare energie in België, coördineert de projectsite, voorziet de slimme meters en heeft samen met Beauvent de zonnepanelen voorzien. EnergieID, de coöperatie rond verwerking en analyse van energiedata, verwerkt de data van al deze slimme meters. En wij als Partago voorzien onze elektrische voertuigen en onze laadpalen. We vertrokken met 10 elektrische Partago auto's om de 40 aanwezige WiseGRID partners te vervoeren tijdens een toer in en rond de Gentse demosite. Rij je mee? Het gebouw van Oxfam Fairtrade Belgium in de Dampoortwijk was de eerste stop voor onze groep. Want op het hoofdkwartier van Oxfam liggen tientallen zonnepanelen. Oxfam produceert al jaren groene energie. Nu plaatst WiseGRID daar binnenkort batterijen bij en installeert ze haar slimme tools. Met deze tools zullen de batterijen zoveel mogelijk zonne-energie opslaan. Op de geschikte momenten zullen deze batterijen de opgeslagen zonne-energie terug vrijgeven.
Dan vertrok onze elektrische kolonne naar het noorden de haven van Gent in. We deden enkele windmolens aan van Ecopower. Het is belangrijk om te weten dat hernieuwbare energie in de toekomst altijd een mix zal zijn. Zowel wind, als zon als biomassa kunnen elektriciteit leveren. De kans dat zo'n groot net van zeer veel kleine elektriciteitsfabriekjes tegelijk uitvalt is klein. Veel kleiner alvast dan de uitval van één grote mastodont van een elektriciteitscentrale. Maar dit net vereist wel een zeer goede coördinatie. Deze coördinatie bieden de WiseGRID tools. Na de windmolens in de haven van Gent, reden we naar mijn huis in Mariakerke nabij Gent. Ons huis is zo ecologisch mogelijk gebouwd. Het is van hout, zeer goed geïsoleerd en bulkt van de nieuwste energiezuinige technieken. Ons huis wordt daarom continu gemonitord door WiseGRID. Partago heeft er een laadpunt. Dit laadpunt hangt op een nieuwe zelfontworpen sokkel van hout (ben ik best wel trots op :-)). Onze gedeelde Partago auto in Mariakerke wordt zo slim mogelijk opgeladen via WiseEVP, de tool van WiseGRID voor slimme laadpalen. Wat is slim laden? Dat is laden met een zo klein mogelijke impact. Dat is laden wanneer er veel hernieuwbare energie is. Of minder laden wanneer het net overbelast is. Partago speelt een cruciale rol. Wij meten continu onze batterijen en onze laadpalen. En omdat iedereen de Partago auto boekt, weten we wanneer de auto zeker vol moet zijn. Dan kunnen we beslissen hoe snel we een auto moeten opladen. Het is duidelijk. We staan nog maar aan het begin! Met de installatie van 3 nieuwe slimme laadpunten de komende maanden, staat Partago aan de top van de innovatie. Met het slim beschikbaarstellen van onze batterijcapaciteit helpen we in méér hernieuwbare energie te voorzien en helpen we zorgvuldig om te springen met ons elektriciteitsnet. Elektrisch rijden met Partago, dat is zoveel meer dan autodelen!
Door Jenneke Van Cromphaut Vervuilde lucht, files, parkeerproblemen, geluidsoverlast. Deze onderwerpen leven bij de bevolking, dat is duidelijk na de afgelopen verkiezingen. Steeds meer burgers kiezen daarom voor elektrisch autodelen. De burgercoöperatie Partago zorgt dat dit makkelijk kan. Anders dan in een klassiek bedrijf, zijn de gebruikers zelf eigenaar van het bedrijf. Eind 2018 zijn dat al 40 auto‘s in 7 steden en gemeenten. In 2019 zullen een 100-tal gedeelde elektrische auto‘s in alle Vlaamse Provincies rondrijden. Na Gent, Brasschaat en Lochristi, gaat nu ook Beersel elektrische auto’s delen. Binnenkort volgen ook Wetteren, Mortsel en Boechout.
De auto delen met de buren Autodelen wordt steeds populairder. Het idee is simpel: in plaats van een auto te hébben, gebruik je er eentje wanneer je die nodig hebt. Dee auto's staan 24 op 7 klaar voor gebruik. Met je smartphone reserveer je een auto, en open je de deuren. Zo is autodelen voor de meeste mensen goedkoper dan een auto bezitten. Want aankoop, onderhoud, verzekeringen, benzine, keuring, belastingen, kost veel geld. Jaarlijks kost een eigen auto gemiddeld twee maandlonen. Nochtans staat een eigen wagen zo‘n 90% van de tijd gewoon stil. Mensen die niet dagelijks autorijden, sparen met autodelen dus heel wat geld uit. Propere lucht Maar voor veel mensen mag het verder gaan. Ze kiezen resoluut voor elektrisch rijden. Rijden met de 100% elektrische wagens van Partago helpen niet alleen om de CO2-uitstoot én fijn stof drastisch te verlagen, ze rijden ook zeer comfortabel. En voor vele gemeentes is dit de manier om haar engagement te halen om 20% minder CO2 uit te stoten tegen 2020. Partago werkt samen met diverse partners (WiseGrid, ZuidtRant, EnerGent) en onderzoeken hoe elektrische auto's op 100% hernieuwbare energie kunnen rijden zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. Want daar moeten we naartoe, willen we de klimaatopwarming nog ietwat binnen de perken houden.
Feest!
Elke nieuwe deelauto in een nieuwe buurt verwelkomen we met een feestje.
Iedereen welkom! Door Sofie Deberdt, enthousiast coöperante En dan ineens was het zover. We trokken erop uit met een delegatie van Partago naar de Efteling. Het weer voorspelde niet veel goeds, 23 september 2018 zou een kille natte herfstdag worden. Onze dochter Amber was vroeg uit de veren. Want we zouden vroeg vertrekken. 5u45 was het toen ze opstond... Nog veel tijd dus om ons rustig klaar te maken en alles in de Partago-auto te laden. We pikten vriendje Ot op en vervolgens mede-coöperant Rudy uit Brasschaat. Volgeladen en met een (bijna) lege batterij kwamen we aan op de Efteling-parking. Vier andere Partago-wagens stonden daar al te blinken. We voorzien de auto’s van nieuwe laadpassen en parkeertickets om straks makkelijk huiswaarts te keren. Het was een mooi zicht zo 6 Partago-wagens naast elkaar. De keuze voor de Efteling als uitstap was niet willekeurig. Mooi binnen de range van de batterij én dan nog eens een park dat de kaart trekt van zorg voor het milieu. Dat zagen we aan de grote rij laadpalen op de parking (en natuurlijk de u wel gekende ronde Holle Bolle - ‘papier hier’-Gijs-vuilnisbakken). Dit is onderdeel van hun voornemen om in 2030 helemaal klimaatneutraal te zijn. Het voornemen geldt zowel voor de uitstoot van schadelijke stoffen bij activiteiten van de Efteling, als bij het opwekken van ingekochte energie. Dat maakte de Efteling nóg aantrekkelijker om te bezoeken. Het verhaal van de Efteling begon in 1950, toen het Natuurpark werd opgericht op de plaats van een bestaand sportpark. Maar de Efteling werd natuurlijk bekend om haar sprookjesfiguren en in 1972 valt ze in de prijzen voor haar originaliteit. Ook vandaag is de Efteling nog helemaal mee met zijn tijd. Zo blijkt het park een heuse app te hebben, en dus voelen we ons direct helemaal thuis (;-)). Een originele carrousel en roller coaster in het donker later duiken we al een resto binnen. Lekker opwarmen en magen vullen. We praten bij met onze voorzitster Lucie, met zicht op een troosteloos meer met lege bootjes. Maar tijd om melancholisch te worden, is er niet. We spreken af om samen een Droomvlucht te maken. Langs trollen en elfen, bloemrijke plekjes en een wondermooie nacht. Ik neem Amber mee naar Villa Volta. Fantastisch om haar in de waan te laten van dit optisch vernuft. Hoe eigenaardig is het wel niet om overkop te gaan, zonder uit ons bankje te vallen!? En dan is het tijd voor het serieuze werk in Ruigrijk: de roller coaster Baron voor de groten en Joris en de draak en de Python voor iedereen :-D We rondden af in de Pandadroom. Wie had gedacht dat dit een ideale afsluiter zou worden? Nooit zullen we genoeg krijgen van mooie beelden van het dierenrijk, al helemaal niet op deze manier, in 3 dimensies. Een laatste onvermijdelijk bezoekje aan de souvenirshop levert ons een lat (h)eerlijke chocolade op. Zo kunnen we met volgeladen batterijtjes naar Gent terugkeren, nagenietend van alle fijne momenten samen en mijmerend over een hoopvolle toekomst, ook voor en door Partago.
Door Clara Vanderschueren
In deze nieuwsbrief lees je meer over onze Trefdag in de Efteling, nieuwe Partago auto's en de financiële denkgroep van Partago die we voorstellen op ons volgende Partago Café 10 september. |
Volg ons via
Categorieën
Alles
Archieven
Juni 2023
|